5 مهرماه در گذر تاریخ

5 مهرماه در گذر تاریخ

 

5 مهر 1343

بر اساس یک سند ساواک که به تاریخ امروز است، ساواک، سرگرم تدارک برنامه‌هایی با هدف ایجاد اختلاف میان مراجع اعظم قم می‌باشد. (روزشمار 15 خرداد، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، ص 45)

 

5 مهر 1357

از سوی حوزه علمیه قم اعلامیه‌ای درباره محاصره بیت امام در نجف، توسط رژیم بعثی عراق و محکومیت این اقدام انتشار یافت. (یاران صادق آفتاب، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 136)

 

5 مهر 1357

حوزه علمیه قم با انتشار اعلامیه‌ای رحلت حجت‌الاسلام سیدمهدی گلپایگانی، فرزند آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی را به ایشان و جامعه روحانیت تسلیت گفت. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 206)

 

5 مهر 1359

امام خمینی(ره) در پیامی خطاب به علما، روحانیان، مشایخ اهل سنّت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهار کردند: در هر نقطه که هستید، مردم را برای جنگ با آمریکا و اذناب خونخوارش چون عراق، آماده کنید. (روزنامه جمهوری اسلامی، 5 مهر 1359)

 

5 مهر 1361

آقای سیدکاظم شریعتمداری در نامه‌ای به حجت‌الاسلام محمدی ری‌شهری، رئیس دادگاه‌های ارتش، به خاطر همدستی با کودتایی که قرار بود به سرکردگی صادق قطب‌زاده علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، شکل بگیرد، اظهار ندامت کرد و از مردم ایران، عذرخواهی و از درگاه خداوند، طلب عفو و آمرزش نمود. (روزنامه جمهوری اسلامی، 17 مهر 1361)

 

5 مهر 1362

 

با رهنمودهای امام خمینی مبنی بر ضرورت کمک حوزه‌های علمیه به دستگاه قضایی برای رفع مشکلات، حوزه علمیه قم، آمادگی خود را برای همکاری با دستگاه قضایی اعلام کرد. (سیدمحسن صالح، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از آغاز تا کنون، ج 6 (بیانیه‌ها)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 95)

 

5 مهر 1363

آیت‌الله‌العظمی حاج‌سید‌عبدالله شیرازی در 95 سالگی بر اثر سکته قلبی، دار فانی را وداع گفت. پیکر وی با حضور علما، طلاب، مردم و مقامات کشوری و لشکری، تشییع و در جوار حرم حضرت ثامن‌الائمه(ع) به خاک سپرده شد. از سوی امام خمینی هم، پیام تسلیتی به همین مناسبت منتشر شد. (روزنامه اطلاعات، 7 مهر 1363، ص 2)

 

5 مهر 1384

آیت‌الله سیدمحمدجواد موسوی غروی، فقیه، فیلسوف و نویسنده و از علمای برجسته اصفهان، در 104 سالگی، دار فانی را وداع گفت. (ویکی‌نور)


آیت‌الله العظمی سیدعبدالله شیرازی (سال 1358)

هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما