29 آبان‌ماه در گذر تاریخ

29 آبان‌ماه در گذر تاریخ

29 آبان 1302       

روزنامه «ستاره ایران» در شماره امروز خود به تجلیل از شخصیت آیت‌الله محمدمهدی خالصی، از مراجع و رهبران مبارزه ملت عراق علیه استعمارگران انگلیسی، پرداخت. این روزنامه، همچنین آیت‌الله خالصی را از همراهان آیت‌الله میرزای شیرازی معرفی کرد. (روزشمار تاریخ معاصر ایران، ج 3، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ص 441)

 

29 آبان 1341       

امام خمینی در پاسخ به استفساریه اصناف و بازرگانان قم، اظهار کردند: پاسخ اسدالله علم به مراجع و اعلام عقب‌نشینی وی از لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی با توجه به تصویب این لایحه در هیئت دولت، فاقد ارزش است. ... تفسیر نخست‌وزیر نمی‌تواند جای قانون یا لایحه‌ای را که از تصویب دولت گذشته است بگیرد و نقش آقای نخست‌وزیر در این رابطه، فقط اغفال مردم است. (روزشمار 15 خرداد، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، ص 262)

 

29 آبان 1346       

مدرسه فیضیه که از سوی رژیم پهلوی، بسته شده بود، بازگشایی شد و طلاب با صلوات برای امام خمینی و شعارهای انقلابی وارد مدرسه شدند. (هفت‌هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی،‌ج 1، بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، ص 314)

 

29 آبان 1346       

 پس از بازگشایی مدرسه فیضیه، با تلاش طلاب حوزه علمیه قم، عکس بزرگی از امام خمینی بر سردر مدرسه فیضیه نصب شد که توسط مأموران ساواک، به پایین کشیده شد. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 97)

 

29 آبان 1347       

امام خمینی طی سخنانی در مسجد شیخ انصاری نجف با اشاره به اقدامات رژیم پهلوی فرمودند: آنها نمی‌خواهند در دانشگاه‌های دینی ما و دانشگاه‌های علمی ما یک نفر آدم تربیت شود. آنها از آدم می‌ترسند. وقتی که یک آدم در یک حوزه علمیه در یک مملکتی پیدا شد، مزاحمشان می‌شوند. ... چاره‌ای جز مقاومت و پایداری در برابر ظلم و بیدادگری نداریم. (هدایت‌الله بهبودی، الف‌لام‌خمینی، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ص 593)

 

29 آبان 1357       

امام خمینی طی مصاحبه‌ای با روزنامه «اشپیگل» آلمان با جانشینی رضا پهلوی مخالفت کردند. (رضا آخوندی، تاریخ صدساله ایران، انتشارات تلاش، ص 78)

 

29 آبان 1357       

جمعی از مدرسین حوزه علمیه قم، در اعلامیه‌ای خطاب به تجار و کسبه شهر قم، خواستار شکستن اعتصاب بازار به منظور تجدید قوا و آمادگی برای ادامه مبارزه شدند. (سیدمحسن صالح، یاران صادق آفتاب، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 143)

 

29 آبان 1357       

آیت‌الله گلپایگانی در تلگرافی به ازهاری، از فضای بسته و سانسور در جامعه شکایت کردند. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 218)

 

29 آبان 1357       

جمعی از استادان و فضلای حوزه علمیه قم در نامه‌ای خطاب به آیات عظام: قمی و سیدعبدالله شیرازی در مشهد، با مردم این شهر اعلام همبستگی کردند. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 218)

 

29 آبان 1357       

با آغاز ماه مبارک رمضان، بسیاری از وعاظ از قم به شهرهای دیگر اعزام شدند تا علاوه بر تبلیغ و بیان مسائل شرعی، مردم را به ادامه مبارزه دعوت کنند. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی،‌ ص 219)

 

29 آبان 1367       

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتشار بیانیه‌ای، سازش رژیم‌های عربی با اسرائیل غاصب را محکوم کرد. (سیدمحسن صالح، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ج 6 (بیانیه‌ها)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 348)

 

29 آبان 1399       

آیت‌الله سیدعباس مدرسی یزدی، از استادان درس خارج در حوزه علمیه قم، در 77 سالگی، دار فانی را وداع گفت. (ویکی‌شیعه)


روزشمار 29 آبان حوزه علمیه روحانیت
هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما