8 بهمن‌ماه در گذر تاریخ

8 بهمن‌ماه در گذر تاریخ

8 بهمن 1341       

در اعتراض به برگزاری رفراندوم اجباری شاه، امام خمینی خواستار تعطیلی نمازهای جماعت در تمامی مساجد کشور شد. به دنبال این درخواست، مساجد بسیاری از شهرهای کشور تعطیل شد و مردم در جریان علت مبارزه امام با رژیم پهلوی قرار گرفتند. (محمدحسن رجبی، زندگینامه سیاسی امام خمینی، ج 1، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 246)

 

8 بهمن 1343       

آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی توسط عوامل رژیم پهلوی بازداشت شد. (سیدمحسن صالح، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ج 1 (فعالیت‌ها)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 204)

 

8 بهمن 1355       

آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی نامه‌هایی برای حسن‌البکر، رئیس‌جمهور عراق، و آیت‌الله العظمی خویی مبنی بر تجاوز رژیم عراق به حقوق شیعیان در مراسم عاشورای حسینی ارسال نمود. در این نامه‌ها ایشان ضمن محکوم کردن تجاوزات حکومت عراق نسبت به شیعیان نجف، از حوزه علمیه نجف خواست دولت عراق را به تجدید‌نظر در سیاست‌هایش نسبت به شیعیان نجف وادار سازد. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 130)

 

8 بهمن 1357       

آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی به علت بسته شدن فرودگاه‌های کشور توسط دولت بختیار و تأخیر در ورود امام، اعلامیه‌ای صادر و به این مسئله اعتراض کردند؛ همچنین آیات عظام قم با صدور اعلامیه‌هایی از ارتش خواستند تا از درگیری با مردم و کشتار آنان خودداری کند. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 231)

 

8 بهمن 1357       

در مصاحبه با روزنامه «اطلاعات»، آیت‌الله شریعتمداری در مورد چگونگی و نحوه تشکیل حکومت اسلامی، نظرات خود را اعلام کردند. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، صص 231-232)

 

8 بهمن 1357       

ده‌ها نفر از روحانیان در مسجد دانشگاه تهران در اعتراض به بسته بودن فرودگاه مهرآباد، به تحصن دست زدند. آیات عظام: طالقانی، مطهری، ربانی شیرازی، منتظری، نوری همدانی، صدوقی و جمعی از مدرسین حوزه علمیه قم ازجمله متحصنین بودند. (انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، مرکز بررسی اسناد تاریخی، ج 25، صص 80 و 132)

 

8 بهمن 1362       

به دنبال استعفای آقای موسوی تبریزی، دادستان سابق انقلاب اسلامی از سوی شورای عالی قضایی، امام خمینی فرمودند: آقای موسوی تبریزی، خدمات بسیار زیادی به انقلاب و جمهوری اسلامی نمودند. چه خدمات ایشان در آذربایجان و چه در تهران در مقابله با منافقین و سایر ضدانقلابیون که مورد تشکر و قدردانی است. حال که بر طبق قانون اساسی باید یک دادستان داشته باشیم، امیدواریم ایشان در نقطه دیگری به این جمهوری خدمت کنند. (صحیفه امام خمینی، ج 18، ص 306)


روزشمار 8 بهمن حوزه علمیه روحانیت
هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما