به روایت فضل الله محلاتی؛

نفوذ ساواک به جلسه سری روحانیون مبارز

نفوذ ساواک به جلسه سری روحانیون مبارز

شهید شیخ فضل‌الله محلاتی یکی از مبارزان با سابقه بود که در مبارزه با رژیم پهلوی بارها و بارها دستگیر و زندانی شد. شهید محلاتی در یادمانده‌های خود خاطره جالبی از سرنوشت یک نفوذی در جریان مبارزات و برپایی جلسات دارد.

شهید محلاتی می‌گوید: «یادم هست که یک وقت هشت _ ده نفر بیشتر نبودیم و توی خانه‌های یکدیگر مخفیانه، صبح زود، قبل از آفتاب جمع می‌شدیم، صبحانه را آنجا می‌خوردیم. با آقای هاشمی _ هر وقت که آزاد بود_ آقای مهدوی کنی، آقای امامی کاشانی و آقای غیوری در این جمع بودیم. یک هیئتی بودیم ده، دوازده نفری که آن موقع مخفیانه جمع می‌شدیم. البته یک مرتبه ما را به خاطر همین جلسات دستگیر کردند.

یک نفر در بین ما نفوذی درآمده بود. وقتی مرا بردند قزل‌قلعه، بعد از مدتی معلوم شد که گزارش بعضی از جلسات ما آنجا توی پرونده‌ من هست. ما تعجب کرده بودیم که خدایا این گزارش‌ها از کجا آمده است؟! حتی یک گزارش راجع به منزل ما بود و حتی یک شوخی که در جلسه‌ آقای مراوید با آقای شجونی کرده بود، یادداشت شده بود. در بازجویی مرتباً از این جلسات سوال می‌کردند. ما نفهمیدیم که چه کسی توی این جلسه هست که اطلاع می‌دهد. به همین خاطر ما آن جلسه را به آن صورت تعطیل کردیم و شرعاً هم نمی‌توانستیم هیچ کدام را متهم کنیم، ولی یک کسی را خصوصاً احتمال می‌دادیم که در بین ما نفوذ کرده است که تصادفاً همین‌طور بود و پس از پیروزی انقلاب مدارکی بدست آمد و آن شخص شناسایی شد.»

در گزارشات ساواک در این رابطه با موضوع «اظهارات فضل‌الله مهدی‌زاده محلاتی» آمده است: نامبرده‌ فوق، پس از آزادی از زندان، به تمام رفقای اهل جلسه‌ پنجشنبه گفته است: «در زندان اوراق زردرنگی که تمام خصوصیات جلسه‌های متشکله در منازل فضل‌الله مهدی‌زاده محلاتی، محمد امامی کاشانی، سید علی غیوری چاپ شده بود، به من نشان دادند.» و اضافه کرد: «حتماً در بین ما یک نفر سازمانی هست و الّا تمام مطالب جلسه از شروع تا ختم نباید منعکس شده باشد». لذا فعلا جلسه مزبور تعطیل شده است.

نظریه شنبه: احتمالاً نامبردگان و حسن لاهوتی و محمدرضا مهدوی‌کنی و مروارید و علی‌اکبر هاشمی با یکدیگر ولو به طور غیرمستقیم ارتباط دارند و اگر چنانچه فعالیت‌ هم نداشته باشند، مخالف می‌باشند. خوب است آنان را به شهرهای کوچکی، که از دانشگاه دور باشند، تبعید نمایند.

نظریه سه‌شنبه: به شنبه آموزش لازم در زمینه تماس بیشتر با افراد منظور و مراقبت از آنان داده شده است. ضمناً در حال حاضر مروارید به خلخال تبعید و علی‌اکبر هاشمی نیز در کرمان دستگیر و تحویل زندان شده است. سپاهی.

نظریه چهارشنبه: نظریه‌ سه‌شنبه مورد تایید است.


فضل الله محلاتی حوزه قم صدسالگی حوزه هاشمی رفسنجانی مهدوی کنی
هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما