11 بهمن‌ماه در گذر تاریخ

11 بهمن‌ماه در گذر تاریخ

11 بهمن 1315     

دولت رضاشاه، مجلس ترحیمی به مناسبت درگذشت آیت‌الله شیخ‌عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم، در مسجد شاه (مسجد امام خمینی) برگزار کرد. در این مراسم، رئیس‌الوزرا، اعضای کابینه، روحانیون و اصناف، شرکت داشتند. (هدایت‌الله بهبودی، الف‌لام‌خمینی، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ص 95)

 

11 بهمن 1357     

آیات عظام گلپایگانی و مرعشی نجفی به تحصن روحانیون قم در اعتراض به دولت بختیار به خاطر جلوگیری از بازگشت امام خمینی به کشور پیوستند. آیت‌الله سیدکاظم شریعتمداری ضمن عذرخواهی، از شرکت در این تحصن خودداری کرد. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 232)

 

11 بهمن 1357     

امام خمینی در آستانه حرکت از پاریس به طرف تهران، از مهمان‌نوازی دولت فرانسه و اهالی منطقه نوفل‌لوشاتو تشکر کردند. (صحیفه امام خمینی، ج 6، ص 6)

 

11 بهمن 1357     

جمع زیادی از شیعیان لبنان با ارسال نامه‌ای به مراجع قم، اعلام کردند حاضرند در کنار ملت ایران با رژیم پهلوی مبارزه کنند حتی اگر در این راه به شهادت برسند. (هفت‌هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی، ج 2، بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، ص 1116)

 

11 بهمن 1357     

حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی در پاسخ به نامه امام که موضوعش نگارش تاریخ انقلاب اسلامی بود، تأکید کردند اگر در حوزه‌های علمیه و مجامع روحانی، ارزش و اهمیت تاریخ‌نگاری شناخته می‌شد و علل و اسباب شکست‌ها، ضعف‌ها و لغزش‌های گذشتگان به‌درستی مورد ارزیابی قرار می‌گرفت، تاریخ‌نگاری در انحصار ماسون‌ها و کمونیست‌ها درنمی‌آمد. (روزنامه جمهوری اسلامی، 13 بهمن 1367)

 

11 بهمن 1377     

آیت‌الله احمد آذری قمی، از بنیان‌گذاران جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دار فانی را وداع گفت. پیکر وی در جوار حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد. (ویکی‌شیعه)


روزشمار 11 بهمن حوزه علمیه روحانیت
هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما