15 آبان‌ماه در گذر تاریخ

15 آبان‌ماه در گذر تاریخ

15 آبان 1318     

وزارت فرهنگ اعلام کرد برای طلابی که اجتهادشان از سوی مراجع مسلم تقلید، اثبات شود گواهینامه اجتهاد صادر خواهد شد. همچنین به طلابی که سال سوم علوم دینی را با موفقیت طی کنند، گواهینامه تدریس اعطا می‌شود. (وب‌سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بخش آرشیو روزشمار)

 

15 آبان 1325     

هم‌زمان با تشییع پیکر آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی در عراق، کلیه بازارهای شهرهای شیعه‌نشین کربلا، کاظمین، نجف و سامرا تعطیل شد. گفتنی است که پیکر آیت‌الله اصفهانی برای خاکسپاری به نجف انتقال یافت. (روزنامه اطلاعات، 20 آبان 1325)

 

15 آبان 1335     

درخواست آیت‌الله سیدمحمد بهبهانی از شاه برای جلوگیری از کشتار مسلمانان مصر توسط انگلیس، فرانسه و اسرائیل. (روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی، نشر گفتار، ص 72)

 

15 آبان 1341     

امام خمینی در نامه‌ای شکوائیه خطاب به محمدرضا پهلوی با اشاره به اقدامات ضد اسلامی اسدالله علم، نخست‌وزیر، فرمودند: اطمینان نکنید به عناصری که با چاپلوسی و اظهار چاکری و خانه‌زادی، می‌خواهند تمام کارهای خلاف دین و قانون را کرده و به اعلیحضرت نسبت دهند و قانون اساسی را که ضمن اساسی ملیت و سلطنت است، با تصویب‌نامه‌های خائنانه و غلط از اعتبار بیندازند تا نقشه‌های شوم دشمنان اسلام و ملت را عملی کنند. (صحیفه امام خمینی، ج 1، ص 89)

 

15 آبان 1341     

امام خمینی در تلگرافی به اسدالله علم، با لحن تند و قهرآمیز، از اقدامات ضد شرعی او انتقاد کردند. (روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی، نشر گفتار، ص 146)

 

15 آبان 1343     

امام خمینی در پی ورود به ترکیه، نگارش کتاب «تحریرالوسیله» را آغاز کردند. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 77)

 

15 آبان 1357     

امام خمینی در مصاحبه‌ای با کانال 2 تلویزیون آلمان، راجع به روی کار آمدن دولت ارتشبد ازهاری، فرمودند: با این حکومت نظامی، مردم همان کاری را می‌کنند که با حکومت‌های دیگر کردند و این دست و پا کردن‌ها در ایران، دیگر هیچ رنگی ندارد و فایده‌ای برای شاه ندارد. شاه باید برود و چاره‌ای جز این نیست. (کوثر، مجموعه سخنرانی‌های امام خمینی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، ج 2، ص 173)

 

15 آبان 1357     

افراد مختلف از دستگاه‌های دولتی به صورت ناشناخته با آیت‌الله شریعتمداری دیدار کردند. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 215)

 

15 آبان 1371     

آیت‌الله حاج‌میرزامهدی نوغانی، از مدرسین بنام حوزه علمیه مشهد و از شاگردان آیت‌الله سیدهادی میلانی، به علت عارضه قلبی، در 68 سالگی دار فانی را وداع گفت. (روزنامه جمهوری اسلامی، 17 آبان 1371)

 

15 آبان 1380     

آیت‌الله سیدمحمدعلی مدرس یزدی، از فقها و استادان بنام خارج فقه در حوزه‌های علمیه نجف و قم، دار فانی را وداع گفت. (ویکی‌شیعه)


آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی

روزشمار 15 آبان حوزه علمیه روحانیت
هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما