1 مهرماه در گذر تاریخ

1 مهرماه در گذر تاریخ

1 مهر 1281

امام خمینی در این روز دیده به جهان گشود. (روزشمار زندگی امام خمینی، انتشارات عروج، ص 3)

 

1 مهر 1314

آیت‌الله آقاجمال اصفهانی، دانش‌آموخته حوزه علوم دینی اصفهان و حوزه علمیه نجف، از مجتهدین طراز اول تهران، از یاران شهید مدرس و از مخالفان سرسخت سردار سپه، دار فانی را وداع گفت. (محمدحسن رجبی، علمای مجاهد، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 61)

 

1 مهر 1340

عده‌ای از روحانیان به رهبری آیت‌الله بهبهانی، نسبت به تهیه فیلم زندگی پیامبر اسلام(ص) اعتراض کردند. (روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی، ج 2، نشر گفتار، ص 131)

 

1 مهر 1349

ژنرال یحیی‌خان، رئیس‌جمهور پاکستان، با احضار آیت‌الله شریعت پاکستانی، نماینده امام خمینی(ره) در پاکستان، وی را از تبلیغ به نفع مرجعیت امام منع کرد. (هفت‌هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی، بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، ص 430)

 

1 مهر 1356

روحانیان مبارز در پاریس به رهبری محمد منتظری، به اعتصاب غذا دست زدند. (هاشمی، دوران مبارزه، ج 2، دفتر نشر معارف انقلاب، ص 1590)

 

1 مهر 1357

با پایان گرفتن دوره تبعید آیت‌الله خامنه‌ای، که 285 روز طول کشید، ایشان جیرفت را به قصد بم، ترک کرد و پس از پشت سر گذاشتن شهرهای کرمان و یزد، وارد تهران شد. (هدایت‌الله بهبودی، شرح اسم، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، صص 612 و 614)

 

1 مهر 1357

امام خمینی در نامه‌ای خطاب به حافظ اسد، رئیس‌جمهور سوریه، از وی درخواست کرد موضوع ناپدید شدن امام موسی صدر را در اجلاس سران کشورهای اسلامی، مطرح و اهتمام آنان را جلب کند. (صحیفه امام خمینی، ج 3، ص 479)

 

1 مهر 1357

در اعلامیه‌ای که با امضای تجار قم منتشر شد، حادثه کشته شدن فرزند آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی در راه کمک به زلزله‌زدگان طبس، مشکوک قلمداد و به صورت غیرمستقیم، رژیم شاه عامل این حادثه معرفی شد. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 205)

 

1 مهر 1357

به مناسبت کشته شدن حجت‌الاسلام سیدمهدی گلپایگانی، فرزند آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی، بازار شهر قم تعطیل و مجلس ختم باشکوهی برای وی در مسجد اعظم قم برگزار شد. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 205)

 

1 مهر 1357

سپهبد ناصر مقدم، رئیس ساواک، به مدت چهار ساعت با آقای سیدکاظم شریعتمداری در قم ملاقات کرد. در این ملاقات، آقای شریعتمداری ضمن تأکید بر حفظ مقام سلطنت، تصریح کرد: من با پایگاه مخالفان رژیم سلطنتی ایران در نجف صددرصد مخالفم. (روزشمار انقلاب اسلامی، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی)

 

1 مهر 1357

به دلیل ابراز مخالفت صریح امام خمینی(ره) با درخواست مقامات عراقی، مبنی بر سکوت در برابر اقدامات رژیم شاه و رد تقاضای مقامات بلندپایه عراق، از امروز، منزل ایشان در نجف در محاصره کامل مأموران امنیتی عراق قرار گرفت و رفت‌و‌آمد به منزل ایشان ممنوع شد. (روزشمار انقلاب اسلامی، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی)

 

1 مهر 1358

امام خمینی(ره) از دبستان فیض در شهر قم دیدن کردند. اهالی محل، که از بازدید امام آگاه شده بودند، در محل دبستان، اجتماع کردند و امام ضمن گفت‌وگو با دانش‌آموزان در بیاناتی فرمودند: خداوند این بچه‌های لطیف ظریف انسانی را در پناه خودش حفظ و نور فطرت آنها را شکوفا کند. (روزشمار زندگی امام خمینی، انتشارات عروج، ص 346)

 

1 مهر 1360

جامعه مدرسین در اطلاعیه‌ای بر انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان کاندیدای این جامعه در انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد. (سیدمحسن صالح، یاران صادق آفتاب، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 302)

 

1 مهر 1380

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتشار بیانیه‌ای حضور جنایت‌بار نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان را محکوم کرد. (سیدمحسن صالح، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از آغاز تا کنون، ج 8 (بیانیه‌ها)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 177)

 

1 مهر 1381

آیت‌الله حاج شیخ محسن حرم‌پناهی، از اعضای مؤسس و فعال جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از شاگردان علامه طباطبائی، در 76 سالگی، دار فانی را وداع گفت. پیکر وی پس از تشییعی باشکوه در مسجد بالاسر نزدیک محراب حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد. (ویکی‌فقه)

 

1 مهر 1399

آیت‌الله حسن ممدوحی، نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در چند سال اخیر به سرطان مبتلا شده بود، در 81 سالگی، بر اثر ایست قلبی، دار فانی را وداع گفت. (باشگاه خبرنگاران جوان)


شهید محمد منتظری در یکی از گفت‌وشنودهای مطبوعاتی خویش (سال 1359)

روزشمار 1 مهر حوزه علمیه روحانیت
هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما