27 آذرماه در گذر تاریخ

27 آذرماه در گذر تاریخ

27 آذر 1284        

آیت‌الله میرزا ‌جواد نوری، از فقهای شیعه و از مراجع تقلید در اصفهان، دار فانی را وداع گفت. پیکر وی در همان شهر به خاک سپرده شد. (ویکی‌شیعه)

 

27 آذر 1299        

آیت‌الله شیخ فتح‌الله شریعت اصفهانی، از برجسته‌ترین علما و مراجع تقلید، در نجف اشرف درگذشت. پیکر وی در یکی از حجره‌های شرقی در صحن غربی حرم امیرالمؤمنین(ع) دفن شد. (محمدحسن رجبی، علمای مجاهد، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 263)

 

27 آذر 1331        

آیت‌الله کاشانی در بیمارستان وزارت راه بستری شد. (روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی، ج 1، نشر گفتار، ص 478)

 

27 آذر 1342        

آیت‌الله ابوالقاسم خویی در تلگرام‌هایی برای آیات و مراجع عظام در قم از آنان خواست تا اقداماتی برای آزادی روحانیان بازداشتی استان آذربایجان از‌جمله حجج اسلام قاضی طباطبائی و سیداحمد خسروشاهی معمول دارند. (هفت‌هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی، بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، ج 1، ص 175)

 

27 آذر 1350        

آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی، فقیه و از فیلسوفان شیعه، دانش‌آموخته حوزه علمیه نجف و از شاگردان آیات عظام، میرزای نائینی، آقا‌ضیاء عراقی و سیدابوالحسن اصفهانی، دار فانی را وداع گفت. (ویکی‌شیعه)

 

27 آذر 1356        

به دعوت قبلی امام خمینی و مدرسین حوزه علمیه قم، امروز در سراسر کشور، عزای عمومی و تعطیل سراسری بود. (روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی، ج 2، نشر گفتار، ص 381)

 

27 آذر 1356        

خودرو حامل آیت‌الله خامنه‌ای از پاسگاه ژاندارمری خراسان به سمت تبعیدگاه وی (ایرانشهر) به حرکت درآمد. (هدایت‌الله بهبودی، شرح اسم،‌ مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ص 577)

 

27 آذر 1357        

آیت‌الله منتظری به پاریس سفر و در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد. (روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی، ‌ج 2، نشر گفتار، ص 382)

 

27 آذر 1358        

آیت‌الله دکتر محمد مفتح، همراه با دو پاسدار محافظ خود، هنگام ورود به دانشکده الهیات، توسط یکی از عوامل گروه فرقان ترور شد و به شهادت رسید. پیکر وی در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد. (بیشتر جراید)

 

27 آذر 1358        

آغاز فعالیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی. (سیدمحسن صالح،‌ یاران صادق آفتاب،‌ مرکز اسناد انقلاب اسلامی،‌ ص 173)

 

27 آذر 1359        

امام خمینی در جمع مدرسان و طلاب حوزه علمیه قم فرمودند: باید کوشش بشود در این حوزه‌های علمیه که اینها را مهدب کنند. حوزه‌های اخلاقی، حوزه‌های تهذیب و حوزه‌های سلوک الی‌الله‌تعالی باشد. شما می‌دانید که مرحوم شیخ‌فضل‌الله نوری را چه کسی محاکمه کرد؟ یک معمم زنجانی، یک ملای زنجانی محاکمه کرد و حکم قتل را او صادر کرد. وقتی معمم، ملا، مهدب نباشد، فسادش از همه‌کس بیشتر است. در بعضی روایات هست که در جهنم، بعضی‌ها اهل جهنم از تعفن بعضی روحانیین در عذاب هستند و دنیا هم از تعفن بعضی از اینها در عذاب است. تا اصلاح نکنید نفوس خودتان را، از خودتان شروع نکنید و خودتان را تهذیب نکنید. شما نمی‌توانید دیگران را تهذیب کنید. آدمی که خودش آدم صحیحی نیست، نمی‌تواند دیگران را تصحیح کند هرچه هم بگوید، فایده ندارد. (صحیفه امام خمینی، ج 13، ص 420)

 

27 آذر 1360        

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در پیامی به مناسبت برگزاری سمینار هفته وحدت حوزه و دانشگاه فرمودند: اگر امروز در جامعه انقلابی، وحدت حوزه و دانشگاه و وحدت روحانی و دانشجو مطرح می‌شود، ناشی از این واقعیت است که تاکنون و حداقل تا قبل از انقلاب، این وحدت، وجود نداشته است.... آن سخت‌کوشی در آموختن که از ممیزات حوزه‌های علمیه است، باید در دانشگاه به عنوان سنّت اصیل دانش‌آموزی به‌کار گرفته شود و آن آینده‌نگری همراه با طرح و برنامه که از مشخصات محیط دانشگاهی است، باید در حوزه‌ها پذیرفته شود. (پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، فیش‌های وحدت حوزه و دانشگاه)

 

27 آذر 1362        

سمینار وحدت حوزه و دانشگاه با صدور قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد. در این سمینار که از روز 25 آذر و ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و آغاز هفته وحدت در دانشسرای عالی زاهدان، کار خود را آغاز کرده بود، صدها نفر از روحانیان اهل تسنن و تشیع شرکت داشتند. سمینار با سالگرد شهادت شهید مفتح نیز هم‌زمان شده بود؛ ازاین‌رو محتوای گردهمایی، هم وحدت تشیع و تسنن بود و هم وحدت حوزه و دانشگاه. (روزنامه جمهوری اسلامی، 28 آذر 1362، ص 14)

 

27 آذر 1362        

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی نامه‌ای به محضر امام خمینی، تبعیت خود را از فرمایش‌های ایشان مبنی بر ضرورت حمایت از دولت و مجلس شورای اسلامی اعلام کردند. (سیدمحسن صالح، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ج 6 (بیانیه‌ها)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی،‌ ص 107)

 

27 آذر 1373        

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، در دیدار جمعی از طلاب و دانشجویان فرمودند: حوزه تنها، بدون دانشگاه، کفاف نیازهای امروز کشور را نمی‌دهد. حال اگر از یک طرف، دانشگاهی بر مبنای ضدیت با دین و ارزش‌های اسلامی، بنیان‌گذاری شده بود، یعنی بر اساس ضدیت با ارزش‌هایی که حوزه‌های علمیه می‌خواهند آن را تأمین کنند و از طرف دیگر، حوزه‌های علمیه بر اساس ضدیت با تازه‌های علمی بنا شد و دو جریان که باید کمک و مکمل یکدیگر و دو پایه برای نظام و دو بال برای پرواز به سطوح عالی بشری و انسانی باشند، بنای کار کردن بر ضد هم را گذاشتند. در این صورت، بدترین نتایج حاصل می‌شود؛ زیرا دو نیرو به جای سازندگی، در جهت تخریب یکدیگر به‌کار خواهند رفت و این بسیار خطرناک است. این، آن کاری بود که در سال‌های میانی رژیم منحوس پهلوی، نقشه کشیده بودند تا انجامش دهند. (پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، فیش‌های وحدت حوزه و دانشگاه)

 

27 آذر 1375        

آیت‌الله میرزا ‌حسن انصار ‌محلاتی، از فضلای بنام حوزه علمیه قم و از شاگردان آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه قم و همچنین از مدافعان فعالیت‌های حوزه علمیه در عصر رضا‌خان در 86 سالگی، دار فانی را وداع گفت. پیکر وی در جوار حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد. (روزنامه جمهوری اسلامی، 28 آذر 1375)

 

27 آذر 1377        

حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی، خطیب و واعظ برجسته جهان اسلام، دار فانی را وداع گفت. به همین دلیل پیام تسلیتی از سوی رهبر انقلاب انتشار یافت. (روزنامه همشهری، 28 آذر 1377)

 

27 آذر 1380        

آیت‌الله علی مشکینی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با انتشار پیامی رحلت عالم ربانی، آیت‌الله حاج‌سیدمحمد شیرازی را که عمر مؤثر خود را صرف تعلیم و تربیت طلاب حوزه‌های علمیه و همچنین تحقیق و تألیف نمود، تسلیت گفت. (سیدمحسن صالح، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ج 8 (بیانیه‌ها)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 192)

 

27 آذر 1381        

آیت‌الله سیداسماعیل موسوی زنجانی، نماینده ولی فقیه، امام‌جمعه شهر زنجان و عضو مجلس خبرگان، از شاگردان آیات عظام، محقق داماد و امام خمینی، دار فانی را وداع گفت. (ویکی‌شیعه)

 

27 آذر 1383        

آیات عظام ناصر مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی از نمایش صحنه‌های مبتذل و غیر‌اخلاقی در تئاتر ایران‌زمین در شهر اهواز، ابراز تأسف و آن را محکوم کردند. (روزنامه جمهوری اسلامی، 28 آذر 1383)

 

27 آذر 1384        

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتشار اطلاعیه‌ای اهانت شبکه «الجزیره» به آیت‌الله سیستانی را محکوم کرد. (سیدمحسن صالح، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ج 8 (بیانیه‌ها)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 344)

 


روزشمار 27 آذر حوزه علمیه روحانیت
هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما