4 بهمن‌ماه در گذر تاریخ

4 بهمن‌ماه در گذر تاریخ

4 بهمن 1341       

شاه، وارد قم شد و در صحن حرم حضرت معصومه(ع)، طی نطقی به کسانی که وی آنها را ارتجاع سیاه خواند، حمله کرد و گفت: ما بساط مفت‌خواری را در ایران برچیدیم. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی،‌ ص 41)

 

4 بهمن 1341       

آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، مهندس مهدی بازرگان، دکتر یدالله سحابی و دیگر رهبران نهضت آزادی، 22 نفر از سران جبهه ملی، همراه با جمع زیادی روحانی و دانشجو به اتهام تظاهرات علیه دولت بازداشت شدند. (روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی، ج 2، نشر گفتار، ص 150)

 

4 بهمن 1341       

ورود آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی از خرم‌آباد به قم و ارائه گزارش حوادث خرم‌آ‌باد به امام خمینی. (سیدمحسن صالح، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ج 1 (فعالیت‌ها)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، صص 104-105)

 

4 بهمن 1353       

آیت‌الله حسین غفاری در زندان، به شهادت رسید. (هاشمی، دوران مبارزه، ج 2، دفتر نشر معارف انقلاب، ص 1585)

 

4 بهمن 1357       

سیدجلال‌الدین تهرانی، که از ریاست شورای سلطنت استعفا داده بود، برای دومین‌بار در پاریس، موفق به ملاقات با امام خمینی شد. وی پس از این ملاقات، در مصاحبه‌ای اظهار داشت: مخالفان استعفای من، جاهل‌اند. (روزشمار زندگی امام خمینی، انتشارات عروج،‌ ص 192)

 

4 بهمن 1357       

آیت‌الله شریعتمداری اعلام کرد که سکوتش دلیل رضایت او از دولت بختیار نیست. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی،‌ ص 231)

 

4 بهمن 1358       

در آستانه برگزاری اولین انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، امام خمینی در پیام مهمی که از محل بیمارستان قلب تهران، صادر کردند، عموم مردم را به شرکت فعال در انتخابات دعوت نمودند. (صحیفه امام خمینی، ج 12، ص 126)

 

4 بهمن 1359       

به مناسبت سالروز میلاد مسعود رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع)، هیئت دولت و نمایندگان مجلس به حضور امام خمینی رسیدند. در این دیدار، امام در سخنانی، هدف از بعثت انبیا را تربیت انسان خواندند. ایشان درباره خطرات حب نفس و دلبستگی به دنیا و نقش آن در انحطاط انسان، برای حاضران سخنرانی کردند و از مسئولان خواستند از تفرقه بپرهیزند و مردم را امیدوار و دلگرم سازند. (روزشمار زندگی امام خمینی، انتشارات عروج، ص 460)

 

4 بهمن 1360       

امام خمینی در سخنانی با اشاره به جنایات صهیونیست‌ها، فرمودند: این همه، خون‌ریزی‌هایی که در بلاد مسلمین انجام می‌شود با تحریکات آمریکاست؛ آمریکا و آنهایی که با او هستند. آن وقت، این سازمان‌هایی که خود، ساخته خود نیستند و از ملت‌ها نیستند، بلکه چندتا دولت بزرگ، اینها را درست کرده‌اند، یک‌وقت می‌بینی که همه، یک بساطی درست می‌کنند، یک دسته‌ای، رأی به آن طرف می‌دهند و بعد هم آمریکا می‌آید وتو می‌کند. این از آن حکومت جنگل بدتر است. (صحیفه امام خمینی، ج 15، ص 519)

 

4 بهمن 1361       

سخنرانی امام خمینی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و گلایه ایشان از طرح اصلاحات ارضی و برخی طرح‌های دیگر و ابراز نگرانی ایشان از روند اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان. (سیدمحسن صالح، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ج 2 (فعالیت‌ها)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، صص 282-283)

 

4 بهمن 1362       

به دنبال ادغام دادستانی کل انقلاب در دادستانی کل کشور، حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی تبریزی، دادستان کل انقلاب اسلامی، استعفای خود را تقدیم شورای عالی قضایی کرد. (روزنامه اطلاعات، ش 17216، 5 بهمن 1362، ص 2)


روزشمار 4 بهمن حوزه علمیه روحانیت
هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما