30 مهرماه در گذر تاریخ

30 مهرماه در گذر تاریخ

30 مهر 1208      

آیت‌الله ملا‌احمد نراقی، از علمای برجسته شیعه، دانش‌آموخته حوزه علمیه کاشان و نخستین فقیهی که موضوع ولایت فقیه را به صورت یک مسئله فقهی، تبیین و برای اثبات آن از ادله نقلی و عقلی استفاده کرد، دار فانی را وداع گفت. پیکر وی در کنار مزار پدرش ملامهدی نراقی در حرم حضرت علی(ع) به خاک سپرده شد. (ویکی‌شیعه)

 

30 مهر 1315      

دستور برداشتن عمامه‌های 31 نفر از روحانیان به دلیل خودداری از حضور در کلاس‌های مؤسسه وعظ و خطابه از سوی رئیس‌الوزرای وقت به شهربانی صادر شد. این مؤسسه در تاریخ 19 خرداد 1315 به دستور رضاشاه با هدف آموزش روحانیانی که در سطحی پایین‌تر از مرجعیت و اجتهاد قرار داشتند و با هدف مهار آنان تأسیس شد. بر اساس دستورالعمل تأسیس این مؤسسه، خودداری از تحصیل در مؤسسه یادشده، مجازات خلع لباس را در‌پی داشت. (علل تأسیس مؤسسه وعظ و خطابه)

 

30 مهر 1342      

آیت‌الله سیدمحمود طالقانی پس از آنکه در 22 خرداد گذشته به اتهام شرکت در نگارش اعلامیه معروف دیکتاتور خون می‌ریزد، دستگیر شده بود، در دادگاه نظامی به ده سال زندان محکوم شد. ایشان در سال 1346 بر اثر فشار افکار عمومی و واکنش‌های بین‌المللی آزاد شد. (محمدحسن رجبی، علمای مجاهد، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 302)

 

30 مهر 1357      

ناصر مقدم، رئیس ساواک، از طرح مشترک این سازمان و سازمان اطلاعاتی فرانسه برای ترور امام خمینی در زمانی که ایشان در پاریس به‌سر می‌بردند، پرده برداشت. (آرشیو اسناد در سایت مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی)

 

30 مهر 1358      

امام خمینی در سخنانی در مورد ولایت فقیه، این‌طور اظهار داشتند: ولایت فقیه، چیزی نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد، ولایت فقیه را خدای تبارک و تعالی درست کرده است. (روزشمار زندگی امام خمینی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ص 357)


آیت‌الله سیدمحمود طالقانی در محکمه نظامی (سال 1342)

روزشمار 30 مهر حوزه علمیه روحانیت
هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما