9 دی‌ماه در گذر تاریخ

9 دی‌ماه در گذر تاریخ

9 دی 1290          

آیت‌الله میرزا‌علی‌آقا ثقه‌الاسلام تبریزی، مجتهد بزرگ و مبارز، همراه با صدها نفر دیگر از مردم تبریز، توسط قزاق‌های روس، بازداشت و به کنسولگری روسیه در تبریز منتقل شد. (محمدحسن رجبی، علمای مجاهد، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 153)

 

9 دی 1323          

به دعوت علمای قم به‌ویژه امام خمینی آیت‌الله بروجردی برای برعهده گرفتن مرجعیت شیعه به قم هجرت کردند. (جمعی از پژوهشگران پژوهشکده باقرالعلوم، تاریخ حوادث و رجال عصر پهلوی، ج 1، ص 477)

 

9 دی 1323          

آغاز زعامت آیت‌الله بروجردی بر حوزه علمیه قم (تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی (تاریخ حوزه علمیه قم)، ص 94)

 

9 دی 1336          

آیت‌الله سید‌عبدالحسین شرف‌الدین عاملی، روحانی مبارز لبنانی و اولین عالم شیعی که موفق شده بود امام جماعت هزاران نمازگزار شیعی و سنی در مسجدالحرام بشود، در 87 سالگی چشم از جهان فروبست. (محمدحسن رجبی، علمای مجاهد، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 260)

 

9 دی 1343          

حجت‌الاسلام حاج‌سیدمصطفی فرزند امام خمینی که دیروز از زندان ساواک آزاد شده بود، امروز با استقبال گسترده و باشکوه مردم قم وارد این شهر شد. همچنین آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی با ذکر صلوات از حاج ‌سیدمصطفی استقبال کرد. (روزشمار 15 خرداد، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، ص 51)

 

9 دی 1343          

آیت‌الله‌العظمی سیدهادی میلانی در پاسخ به استفتای فضلا و مدرسین حوزه علمیه قم، راجع به وظیفه وعاظ و سخنگویان دینی در ماه مبارک رمضان، با اشاره به حادثه مهم تبعید امام خمینی، نوشت: لازم است که با منطق متین و مستدل و با آرامش، مصالح و مفاسد را بیان نموده و انواع تعدیات و ظلم و ستم و اختناق شدید و تجاوزاتی که به حریم دین و مملکت وارد شده و پایمال شدن حقوق ملت و گرفتاری‌های اقتصادی و غیره و زندانی شدن علما و خطبا و دانشمندان را تذکر دهید. (سیدمحسن صالح، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ج 4 (بیانیه‌ها)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 56)

 

9 دی 1350          

بر اساس گزارش امروز روزنامه «اطلاعات»، شمار ایرانیان اخراج‌شده از عراق به شصت‌هزار نفر رسید که از این تعداد، چهارصد نفر از روحانیون حوزه‌های علمیه عراق بودند. (هدایت‌الله بهبودی، الف‌لام‌خمینی، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، صص 668-669)

 

9 دی 1353          

طلاب حوزه علمیه قم و مدرسه حقانی علیه رژیم پهلوی تظاهرات کردند. (بهمن شعبان‌زاده، تاریخ شفاهی مدرسه حقانی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 195)

 

9 دی 1353          

مجلس شب هفت شهادت آیت‌الله غفاری برگزار شد و بعد از مراسم مردم دست به تظاهرات زدند. در جریان این تظاهرات، عده‌ای دستگیر شدند. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 121)

 

9 دی 1357          

به مناسبت سالگرد 19 دی 1356 در قم تظاهراتی در مقابل حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد. در این تظاهرات حجت‌الاسلام صادق خلخالی موفق شد به بالای یک تانک برود و برای مردم سخنرانی کند. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 227)

 

9 دی 1357          

در جریان تظاهرات در شهر قم که به مناسبت سالگرد قمری قیام 19 دی این شهر برگزار شد، اعلامیه «خلع شاه از سلطنت»، که توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صادر شده بود، قرائت شد. (سیدمحسن صالح، یاران صادق آفتاب، مرکز اسناد انقلاب اسلامی،‌ ص 151)

 

9 دی 1362          

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با جمعی از علمای اهل تسنن سیستان و بلوچستان از‌جمله چنین گفتند: اختلاف بین مذاهب مختلف از‌جمله بین شیعه و سنی تا قبل از انقلاب، وسیله‌ای برای تأمین منافع دیگران بود. دستگاه حاکمه آن زمان از وحدت شیعه و سنی می‌هراسید، ولی ما عکس آنان فکر می‌کنیم. ما معتقدیم اگر مبارزه برای قرآن و اسلام و حاکمیت معارف و ارزش‌های اسلامی یک امر جدی است، وحدت معتقدین به قرآن نیز یک واجب اساسی است.... به فضل الهی، امروز در ایران، مسئله‌ای به‌نام شیعه و سنی وجود ندارد و دل بیدار این ملت و فضل بی‌پایان خداوند نخواهد گذاشت صدمه‌ای به وحدت کلمه ما وارد شود. (روزنامه اطلاعات، 10 دی 1362، ص 3)

 

9 دی 1364          

آیت‌الله علی مشکینی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، متخصصین ایرانی مقیم خارج از کشور را به بازگشت به میهن اسلامی دعوت کرد. وی این دعوت را در خلال پیام خود به چهارمین سمینار فرهنگی سراسری انجمن‌های اسلامی دانشجویان در آمریکا و کانادا مطرح ساخت. در پیام ایشان از‌جمله چنین آمده است: اگر علاقه به اسلام دارید، علی‌وار باشید که همیشه هستی خویش را در راه رسیدن به هدفش اهدا می‌کرد. اکنون اسلام و وجدان و ملت ایران، شما را دعوت به بازگشت می‌کنند؛ پس بازگردید که امروز میدان، میدان امتحان است. (روزنامه اطلاعات، ش 17777، 10 دی 1364، ص 3)

 

9 دی 1365          

امام خمینی در پاسخ به گزارش آقای مولایی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، در مورد کمک‌های آستانه به امر احداث سد 15 خرداد، از این امر، تشکر و قدردانی کردند. (صحیفه امام خمینی، ج 20، ص 179)

 

9 دی 1375          

عبدالجواد فلاطوری، فیلسوف، فقیه، نویسنده و اندیشمند شیعه، دانش‌آموخته حوزه‌های علمیه تهران، مشهد و اصفهان، بنیان‌گذار کتابخانه شیعی در دانشگاه کلن و آکادمی علوم اسلامی در آلمان، دار فانی را وداع گفت. (ویکی‌شیعه)


روزشمار 9 دی حوزه علمیه روحانیت
هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما