10 آذرماه در گذر تاریخ

10 آذرماه در گذر تاریخ

10 آذر 1302        

جمعی از علمای حوزه علمیه نجف با ارسال نامه‌ای به امیر‌فیصل، پادشاه عراق، خواستار بازگرداندن علمای مهاجر و تبعیدی که در ایران هستند به عراق و عتبات شدند. (هدایت‌الله بهبودی، روزشمار تاریخ معاصر ایران، ج 3، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ص 458)

 

10 آذر 1306        

آیت‌الله شیخ‌عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم که از سفر کربلا به ایران بازگشته بودند، امروز وارد قم شدند. (محمدقلی مجد، از قاجار به پهلوی، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ص 536)

 

10 آذر 1316        

آیت‌الله سیدحسن مدرس پس از تحمل نُه سال زندان و تبعید در خواف به شهادت رسید. روز شهادت ایشان بر اساس مصوبه سال 1372 مجلس شورای اسلامی، روز مجلس، نامیده شده است. (محمدرضا تبریزی، دشتی و روزنامه شفق سرخ، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، ص 23؛ روزشمار تاریخ، مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما)

 

10 آذر 1341        

روزنامه‌ها در صفحه اول خود از قول اسدالله علم، نخست‌وزیر، نوشتند که مصوبه انجمن‌های ایالتی و ولایتی قابل اجرا نخواهد بود. این اعلام به منزله عقب‌نشینی رژیم پهلوی در برابر فشار روحانیت بود. (هدایت‌الله بهبودی، الف‌لام‌خمینی، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ص 226)

 

10 آذر 1341        

امام خمینی در مورد اشاره اسدالله علم به لغو مصوبه انجمن‌های ایالتی و ولایتی فرمودند: مصاحبه اسدالله علم، نخست‌وزیر در مورد لغو مصوبه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، ارزش قانونی ندارد؛ زیرا چیزی که در دولت تصویب شده با یک مصاحبه لغو نمی‌شود و به قوت خود باقی است. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 39)

 

10 آذر 1341        

منزل آیت‌الله مرعشی نجفی به خاطر لغو قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی چراغانی شد. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 38)

 

10 آذر 1356        

به مناسبت چهلمین روز شهادت حاج سیدمصطفی فرزند امام خمینی از سوی حوزه علمیه قم بیانیه‌ای انتشار یافت که در آن تأکید شد روحانی و دانشگاهی به موازات هم، هدف هجمه قدرت حاکمه قرار دارند و مدارس علمیه و دانشگاه‌ها آماج این حملات هستند. (روزشمار انقلاب اسلامی، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، مدخل 10 آذر 1356)

 

10 آذر 1360        

شورای عالی اقتصاد به ریاست میرحسین موسوی، نخست‌وزیر، تشکیل جلسه داد. در این جلسه به منظور ارائه طرح‌های سازنده برای اقتصاد کشور، از حوزه علمیه قم و به‌ویژه جامعه مدرسین این حوزه، دعوت شد تا افرادی را جهت شرکت در کمیته‌ها با هدف بارور کردن و افزایش بازدهی کار کمیته‌ها به شورای عالی اقتصاد معرفی کنند. (روزنامه کیهان، 10 آذر 1360، ص 13)

 

10 آذر 1376        

آیت‌الله میرزا ‌جواد سلطان‌القرائی تبریزی، که بیش از نیم‌قرن، نماز جمعه را در یکی از مساجد تبریز اقامه کرده بود، در 96 سالگی، چشم از جهان فروبست. وی در 25 سالگی به اجتهاد رسید و در سفرهایی که به عتبات عالیات، مکه، مدینه، بیروت، دمشق و استانبول داشت، علاوه بر استنساخ کتاب‌های خطی و چاپی، مجموعه‌های فراوانی را نیز تحریر نمود. (سایت ضیاء‌الصالحین؛ ویکی‌شیعه)

 

10 آذر 1400        

آیت‌الله سیدرضی شیرازی، از علمای بزرگ شیعه و از نوادگان میرزای شیرازی، در 93 سالگی دار فانی را وداع گفت. تشییع پیکر وی در قم برگزار شد و آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی، از مراجع تقلید، بر پیکرش نماز خواند. (ویکی‌شیعه)


روزشمار 10 آذر حوزه علمیه روحانیت
هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما