نقش آیت‌الله کاشانی در سیاسی شدن حوزه علمیه قم

نقش آیت‌الله کاشانی در سیاسی شدن حوزه علمیه قم

آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی، نقش بی‌بدیلی در مردمی کردن نهضت ملی نفت داشت و با دعوت‌ها و فراخوان‌های او بود که مردم در میتینگ‌ها و جلساتی در حمایت از ملی کردن نفت شرکت می‌کردند. مرحوم کاشانی همچنین در تشویق روحانیون به بیداری و حتی تشکیل حکومت تلاش بسیاری می‌کرد.

آیت‌الله مهدوی کنی که سابقه حضور در جلسات سخنرانی آیت‌الله کاشانی را داشت درباره یکی از آن جلسات می‌گوید: وقتی به تهران می آمديم -در معيّت آقای مولايي- در مجامعی كه آيت‌الله كاشانی در منزل‌شان تشكيل می داد حضور می يافتيم و از راهنمايی ها و تذكرات سياسی ايشان بهره می گرفتيم.

از گفته‌هاي ايشان اين را به ياد دارم كه فرمودند: «من نزد علمای تهران رفتم، به منازل و مساجد بسياری از علما رفتم كه بيدارشان كنم و بگويم بالاخره حركتی بكنيد. تا كی نشسته و ساكت هستيد و ديگران بر ما حكومت می كنند؟ اين خواب غفلت و عدم تحرك سبب می شود كه وضع ما روز به روز بدتر شود... و اظهار تأسف می كردند كه من با غالب اين آقايان تماس گرفتم ولی هيچ كس ندای مرا پاسخ نگفت.»

البته اقدامات و روشنگری‌های آیت‌الله کاشانی در حوزه کم کم موثر افتاد. چنانکه مرحوم مهدوی‌کنی می‌گوید: زمينه‌های حركت سياسی در حوزه تا حد زيادی در درجه اول مرهون مرحوم نواب و آيت‌الله‌كاشانی بود. اين دو بر طلاب تاثير نهادند و طلاب متأثر، بعدها سطح وسيع‌تری را تحت‌تأثير خود قرار دادند. بر حسب ظاهر حركت مرحوم نواب بيشتر رنگ دينی داشت و حركت تبليغی ايشان بيشتر در راستای شعائر مذهبی و جنبه‌های دينی بود؛ ولی مرحوم كاشانی جنبه سياسی بيشتر داشت.


هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما