سید محمد تقی خوانساری
سه‌گانه‌ای برای شناخت چهره های موثر حوزه علمیه
مروری بر سه کتاب منتشرشده درباره‌ی حضرات آیات سیدمحمدتقی خوانساری، احمد خوانساری و علامه طباطبایی
سه‌گانه‌ای برای شناخت چهره های موثر حوزه علمیه

مسجد بالا سر حضرت فاطمه معصومه(س) محل تدفین بسیاری از عالمان برجسته‌ی شیعه است. در گوشه‌ای از این صحن، مرحوم علامه طباطبایی خفته است و در کنار ایشان، سید احمد خوانساری مدفون است. یک متر آن طرف‌تر، محل دفن آیت‌ﷲ سید محمدتقی خوانساری است. انتشارات انصاریان کتاب‌هایی را منتشر کرده و از این سه عالم جهان تشیع ذکر خیری کرده است. این کتاب‌ها به کوشش محمدتقی انصاریان خوانساری نگارش یافته است.

ادامه مطلب


روایت امام از بی رغبتی حاج شیخ  به ریاست بر حوزه
روایت امام از بی رغبتی حاج شیخ به ریاست بر حوزه

آیت الله شبیری زنجانی درباره بی رغبتی آیت الله شیخ عبدالکریم حائری به ریاست بر حوزه از قول امام خمینی خاطره ای نقل کرده است.

ادامه مطلب


سال‌های نخستین حوزه علمیه قم به روایت روزنوشت‌های یک طلبه
سال‌های نخستین حوزه علمیه قم به روایت روزنوشت‌های یک طلبه

کتاب «سرگذشت فردی ناشناخته» اثر شیخ محمد حجتی بروجردی، از معدود خودنوشت‌های روحانیان، در سال‌های آغازین تأسیس حوزه علمیه قم است. این کتاب بخشی از حیات اجتماعی طلاب در سال‌های نخست بازتأسیس حوزه علمیه قم را روایت کرده است.

ادامه مطلب


بررسی مناسبات آیت‌الله بروجردی و حاج آقا روح‌الله
بررسی مناسبات آیت‌الله بروجردی و حاج آقا روح‌الله

حاج آقا روح‌الله مقام اول را در نزد آیت‌الله بروجردی پیدا کرد. آیت‌الله همیشه ایشان را در بهلوی خود می‌نشاندند و در مسائل مهم و خصوصاً سیاسی بدون مشورت با ایشان تصمیم نمی‌گرفتند.

ادامه مطلب


آیت الله خوانساری؛ از اسارت در سنگاپور تا مرجعیت در قم
آیت الله خوانساری؛ از اسارت در سنگاپور تا مرجعیت در قم

وی پس از آزادی در قم اقامت گزید و پس از درگذشت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری، یکی از سه مرجعی بود که اداره حوزه قم را برعهده گرفت. آیت الله خوانساری در دهه پایانی حیات از جمله مراجعی بود که از حرکت استقلال طلبانه ملی شدن نفت به رهبری آیت الله کاشانی و نیز حرکت‌های فداییان اسلام حمایتی آشکار داشت.

ادامه مطلب


آیت‌الله شبیری می‌گفت پدر من که از شاگردان حاج شیخ بود، از بقای حوزه مأیوس بود
گفتاری از رضا مختاری پیرامون حوادث پس از فوت شیخ عبدالکریم در حوزه قم
آیت‌الله شبیری می‌گفت پدر من که از شاگردان حاج شیخ بود، از بقای حوزه مأیوس بود

بعد از ارتحال شیخ عبدالکریم حائری و در حالی که نظر آیت‌الله اصفهانی این بود که نجف باید تقویت شود، علمای ثلاث جلسه گرفتند و گفتند باید آیت‌الله بروجردی را به قم بیاوریم و ایشان را به قم آوردند؛ با اینکه این هم فداکاری بزرگی می‌خواهد. کسی که یک جایی تدریس و مرجعیت دارد، معنا ندارد کسی را دعوت کند.

ادامه مطلب


امام خمینی در جلسه ای با آیت الله بروجردی و مراجع ثلاث: مقدس نماها دست شما را بسته اند!
امام خمینی در جلسه ای با آیت الله بروجردی و مراجع ثلاث: مقدس نماها دست شما را بسته اند!

روزى مرحوم آقاى بروجردى، مرحوم آقاى حجت، مرحوم آقاى صدر، مرحوم آقاى خوانسارى، رضوان اللَّه علیهم، براى مذاکره در یک امر سیاسى در منزل ما جمع شده بودند. [پیرامون مسئله مجلس مؤسسان شاه] به آنان عرض کردم که شما قبل از هر کار تکلیف این مقدس نماها را روشن کنید.

ادامه مطلب


سید صدرالدین صدر، وصی شیخ عبدالکریم و پدر معنوی فداییان اسلام
ناگفته هایی از سلوک علمی و اجتماعی آیت الله سید صدرالدین صدر
سید صدرالدین صدر، وصی شیخ عبدالکریم و پدر معنوی فداییان اسلام

همین‌طور است. اولا آقای صدر، یک شخصیت محترمی در جامعه‌ متنفِّذ آن روز ایران داشتند، که اگر من هم جای آقای حائری بودم، برای اداره‌ حوزه بعد از خودم، آقای صدر را انتخاب می کردم

ادامه مطلب


اولین کسی که از آیت الله خوانساری اجازه اجتهاد گرفت...
به مناسبت سالروز شهادت آیت الله اشرفی اصفهانی
اولین کسی که از آیت الله خوانساری اجازه اجتهاد گرفت...

آیت‌الله اشرفی پس از ورود به حوزه‌ی علمیه‌ی قم مورد توجه خاص فضلا و علما به خصوص آیات و مراجع ثلاث قرار می‌گیرند و با توجه به موقعیت استثنایی آن زمان و شدت فشار روحی از طرف رژیم رضاخان پهلوی به طلاب و حوزه‌های علمیه و روحانیون، ایشان تمام این مشکلات را متحمّل شده، با استقامت بی‌نظیر خود به تحصیل ادامه می‌دهند و حتی در امتحانات اجباری که از سوی رژیم پهلوی تنظیم گشته بود، شرکت می‌کنند و موفق می‌شوند جواز پوشیدن عمامه و لباس را دریافت دارند.

ادامه مطلب


چرا حوزه قم در برابر اشغال ایران سکوت کرد؟
چرا حوزه قم در برابر اشغال ایران سکوت کرد؟

در زمان جنگ جهانی دوم علما که نفوذ سابق خود را از دست داده بودند و نیرویی برای اجرای فتوای جهادی خود نداشتند، سعی کردند به جای توجه به اشغال‌گران خارجی، به مقابله با فعالیت‌ها و تبلیغات ضددینی گروه‌های داخلی بپردازند و از فرصت به‌دست‌آمده بعد از رضاشاه، برای احیا و تقویت اسلام و روحانیان استفاده کنند.

ادامه مطلب