نشست تخصصی
فراتی: حوزه قم در عصر تاسیس تلاش می کرد خود را از درون احیا کند
گزارشی از سلسله نشست های دوره حوزه صد ساله با حضور دکتر فراتی؛
فراتی: حوزه قم در عصر تاسیس تلاش می کرد خود را از درون احیا کند

حوزه علمیه قم در عصر بازتاسیس توسط آیت الله حائری خسته و شکست خورده در جریان مشروطه دچار خصلت گنوسی شده بود بدین معنا که با نا امید شدن از تحول جهان خارج به دگرگونی درونی دست زده بود وتلاش می­کرد خود را از درون احیا کند.

ادامه مطلب


پورمحمدی: حوزه علمیه قم بسترساز تجربه حکمرانی در دوران معاصر است
گزارشی از نشست دوره  ای حوزه صد ساله با حضور حجت الاسلام پورمحمدی؛
پورمحمدی: حوزه علمیه قم بسترساز تجربه حکمرانی در دوران معاصر است

پور محمدی در این جلسه با بیان اینکه؛ مسئله حکمرانی از حساس ترین و مهم ترین مسائل اجتماعی است گفت: کارویژه اصلی حوزه تبلیغ یعنی هدایت و ارشاد و راهنمایی مردم است.

ادامه مطلب


بررسی کنش فرهنگی-سیاسی آیت الله موسس در دوران زعامت حوزه قم
به مناسبت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم
بررسی کنش فرهنگی-سیاسی آیت الله موسس در دوران زعامت حوزه قم

آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری، صاحب بینش سیاسی عمیق بوده و می‌توان ایشان را یک نوع کنشگر سیاسی خاموش با سیاست سکوت به حساب آورد که با بردباری و دوراندیشی، حوزه قم را تأسیس کرد، ولی چون شرایط روز را برای ورود مستقیم به عرصه سیاسی فراهم نمی‌دید، تمام همّ و غم خود را روی تأسیس و حفظ حوزه گذاشت و با این کار مهم‌ترین کانون برای ایفای نقش اجتماعی و فرهنگی و سیاسی را پایه‌گذاری کرد.

ادامه مطلب


حاج شیخ عبدالکریم به دنبال مدیریت فضای سیاسی دورانش بود
گزارش از نشست دوره ای حوزه صد ساله با حضور حجت الاسلام فروغی با موضوع زندگی و زمانه آیت الله موسس به روایت اسناد تاریخی
حاج شیخ عبدالکریم به دنبال مدیریت فضای سیاسی دورانش بود

در مورد عملکرد سیاسی ایت الله حائری برخی معتقدند که ایشان خود را از سیاست کنار کشیده بود در حالیکه اسناد موجود خلاف آن را ثابت می کند،‌ البته همانطور که گفته شد عملکرد ایشان باید با توجه به شرایط زمانه خودشان سنجیده شود.

ادامه مطلب


بهجت پور: در حوزه قم ایده بازگشت به قرآن معارض فقه محوری نبوده است
گزارشی از سلسله نشست های حوزه صد ساله
بهجت پور: در حوزه قم ایده بازگشت به قرآن معارض فقه محوری نبوده است

حوزه علمیه قم توانست برخلاف برخی از حوزه های علمیه دیگر، جریان تفسیر و علوم قرآن را به گفتمان عمومی تبدیل کند. در این مسیر علامه طباطبائی نقش اساسی داشت و با جریان های ضد تفسیری مبارزه کرد و با تضحیه و قربانی کردن خویش، تفسیر المیزان را به نگارش در آورد.

ادامه مطلب


پارسانیا: اگر حوزه فقط به دنبال حفظ میراث فقهی باشد، مرجعیت دینی خود را در جامعه از دست خواهد داد
گزارشی از سخنرانی دکتر پارسانیا در سلسله نشست­ های حوزه صد ساله با موضوع  رابطه حوزه علمیه قم وجامعه 
پارسانیا: اگر حوزه فقط به دنبال حفظ میراث فقهی باشد، مرجعیت دینی خود را در جامعه از دست خواهد داد

به رغم رقابتی که در بعد علمی جامعه شیعی شکل گرفته است اما حوزه علمیه همچنان ارتباطش را با بدنه فرهنگی جامعه حفظ کرده است ولی بیش از آنکه ظرفیت مرجعیت علمی خودش را مورد استفاده قرار دهد از ظرفیت مرجعیت دینی خودش بهره می برد.

ادامه مطلب


مبلغی: علمی اندیشی، مبنایی اندیشی و کاربردی اندیشی سه ویژگی مهم مکتب آیت الله بروجردی
گزارشی از نشست تخصصی حوزه صد ساله با حضور حجت الاسلام مبلغی با موضوع شخصیت شناسی و مکتب شناسی آیت الله بروجردی
مبلغی: علمی اندیشی، مبنایی اندیشی و کاربردی اندیشی سه ویژگی مهم مکتب آیت الله بروجردی

به اعتقاد مبلغی ، آیت الله بروجردی مکتب خود را بیشتر وام دار اصفهان است هر چند که حوزه نجف در زمان حضور و تحصیل او یکی از سرآمدترین حوزه هاست.

ادامه مطلب


خسروپناه: اولین مواجهه حوزه علمیه قم  با روشنفکری، از جنس تاملات فلسفی بود
گزارشی از اولین جلسه از سلسله نشست های دوره ای حوزه صد ساله با حضور حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه، با موضوع: رابطه حوزه علمیه با جریان های نو اندیش
خسروپناه: اولین مواجهه حوزه علمیه قم با روشنفکری، از جنس تاملات فلسفی بود

سوال این است که حوزه علمیه قم چگونه با پدیده روشنفکری به طور عام و با روشنفکری دینی به طور خاص مواجه بوده است؟ چه تاثیرهایی بر جریان روشنفکری گذاشته است و یا اینکه چه تاثراتی را پذیرفته است؟ و اینکه صورت بندی شما از رابطه حوزه علمیه قم باجریان روشنفکری چگونه است؟

ادامه مطلب