دیکتاتوری
حوزه علمیه قم در عصر آیت الله موسس؛
شیخ عبدالکریم حائری: ظلم می رود و شما می مانید
اتفاقاتی که در آن دوره رخ داد میتوانست قم را بیش از گذشته با مسایل سیاسی درگیر سازد، اما وجود حائری مانع از سیاسی شدن حوزه شد. مشی حائری در قبال حوادث آن دوره همانند فتاوای شرعیاش به شدت احتیاط آمیز بود و همچنان که کمتر با قرآن استخاره میکرد و بیشتر تأمل مینمود به قول شریف رازی، روشی برگزید «تا هم شاکیان اقناع شوند و هم دولتیان، خوشحال گردند»
ریشه های خودکامگی بر اساس تحلیل علامه طباطبایی در دهه 1330 شمسی
محمد حسین طباطبایی: طبع حکومت «فردی» منجر به خودکامه شدن حاکم می شود
جوامع بشری از "ترس" اینکه مبادا در اثر "تضعیف دولت" وقت، دولتهای دیگر بر سر آنان بتازند، ناگزیر بودند به ظلم و جور دولت خود تن در دهند و با آن روش ظالمانه خو کنند و این "خو کردن به ظلم" نگذاشت تا بشر به راه حل فکر کند که اصلا حکومت "یک فرد خودکامه" بر همه افراد چرا؟ و چرا حکومت مردم بر مردم را طرح نریزند؟ آنان بجای فکر کردن در این باره، خود را سرگرم به مدح و ثنای همان دولت جائر و...
جدیدترین مطالب
تعهد جالب روحانی مبارز مازندرانی به شهربانی رژیم پهلوی
روایتهایی از سیره علمی و اخلاقی علامه طباطبائی
تفاوت ویژگیهای درس آیتالله سیدمحمد داماد و امام خمینی
روایت کوتاهی از زندگی آیتالله میرزا محمد ثقفی
روایت آیتالله طاهری خرمآبادی از رابطهی مردم و روحانیت
امام گفت: از آقای بروجردی تقلید کنید
15 دیماه در گذر تاریخ
پربازدیدها
وقتی آیت الله طالقانی دیوارهای قبر جدش را خراب کرد!
آیتالله بروجردی: کسی که حکومتش تحمیلی باشد، نمیتواند برای این مملکت کار مثبت انجام دهد
امام در فوت مصطفی مسئله شهادت را نپذیرفت اما اجازه کالبدشکافی هم نداد/ آیتالله خوئی بر پیکر مصطفی نماز خواند
فلسفه بدون کتمان؛ تغییر سنت تدریس فلسفه و عرفان در حوزه قم
آیتالله بروجردی: اگر در راه ملی شدن نفت کشته شوید، شهید هستید