9 آبان‌ماه در گذر تاریخ

9 آبان‌ماه در گذر تاریخ

9 آبان 1301        

آیت‌الله محمد خالصی‌زاده، از مراجع بنام عراق و دانش‌آموخته حوزه‌های علمیه آن کشور که توسط دولت عراق به ایران تبعید شده بود، امروز به مشهد رسید و به زیارت حضرت امام رضا(ع) رفت. ایشان در مشهد، با استقبال گسترده مردم روبه‌رو شد. (روزشمار تاریخ معاصر ایران، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ص 460)

 

9 آبان 1304        

آیت‌الله سیدحسن مدرس در مجلس پنجم با طرح نمایندگان برای انقراض قاجاریه مخالفت کرد و اخطار قانونی به آنها داد. (محمدرضا تبریزی، دشتی و روزنامه شفق سرخ، انتشارات مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، ص 22)

 

9 آبان 1339        

سیدمرتضی برقعی، واعظ مشهور قم، به دربار رفت و به نام حوزه علمیه قم، تولد فرزند اول شاه را به او تبریک گفت. خبر این دیدار در نشریات، همراه با عکس منتشر شد، اما در پی واکنش شدید امام خمینی، برقعی از این عمل خود ابراز پشیمانی کرد. (هفت‌هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی، بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، ص 40)

 

9 آبان 1341        

علمای بزرگ قم و تهران از مردم دعوت کردند تا فردا در سالروز رحلت حضرت فاطمه زهرا(س) در تهران در مسجد عزیزالله بازار و در قم در مدرسه فیضیه، اجتماع کنند؛ همچنین مدرسین حوزه علمیه قم در اطلاعیه‌ای اعلام کردند به همین مناسبت، مجلس جداگانه‌ای در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود. (روزشمار 15 خرداد، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، ص 173)

 

9 آبان 1346        

سه نفر از عوامل تهیه اعلامیه جامعه روحانیت تهران با عنوان «عزایی به نام جشن»، توسط مأموران ساواک دستگیر و به زندان قزل‌قلعه برده و در آنجا به گفته‌ دیگران، بسیار شکنجه شدند. (هدایت‌الله بهبودی، الف‌لام‌خمینی، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ص 571)

 

9 آبان 1357        

آیت‌الله مرعشی نجفی با ارسال تلگرامی به باختران، درباره حوادث این شهر سخن گفت. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 214)


آیت‌الله العظمی سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی در کتابخانه منزل شخصی (دهه 1360)

روزشمار 9 آبان حوزه علمیه روحانیت
هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما