آیا علامه گفته بود: «تنها شهید این انقلاب اسلام است»؟

آیا علامه گفته بود: «تنها شهید این انقلاب اسلام است»؟

به بهانه چهلمین سالگرد عروج ملکوتی علامه سید محمد حسین طباطبایی، بخشی از گفتگوی پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی با خانم نجمه‌سادات طباطبایی دختر گرامی علامه و همسر شهید قدوسی بازنشر می شود.

خانم طباطبایی با اشاره به فعالیت های سیاسی شهید قدوسی، درباره موضع علامه در قبال این مبارزات گفت: حاج آقا از فعالیت­‌های آقای قدوسی کاملا مطلع بودند و کارهای ایشان را قبول داشتند.اصلا اینطور نبود که ایشان را از این قبیل فعالیت­‌ها و مبارزات منع کنند. می­‌دانستند در کشور چه خبر است و با شناختی که نسبت به حکومت شاه داشتند، سفارش می­‌کردند که آقای قدوسی بیشتر مراقب باشند.

وی تصریح کرد: ایشان کاملا از فعالیت­‌های آقای قدوسی آگاه بودند و حتی به یاد دارم گاهی آقای قدوسی درباره این مسائل با پدرم صحبت می­‌کردند و از ایشان سوالاتی می‌­پرسیدند و نظر می­‌خواستند و علامه هم به ایشان پاسخ می­‌داند.

خانم طباطبایی درباره واکنش علامه به شهادت شهید محمدحسن قدوسی گفت: محمدحسن از اوایل جنگ مرتب به جبهه می­‌رفت و برمی‌­گشت. وقتی او به جبهه رفت و خبر آوردند که شهید شده، پدرم به منزل ما تشریف آورد. وقتی خبردار شدم پدرم تشریف آورده به استقبالشان رفتم. ایشان احوال‌پرسی کردند و من هم جواب احوال‌پرسی ایشان را دادم. ایشان وقتی آرامش من را در شهادت پسرم دیدند فرمودند: «احسنت». با وجود علاقه‌­ای که به حسن داشتند، نه اسمی از او بردند و نه جز همین یک کلمه چیزی گفتند.

دختر علامه در پاسخ به این سوال که آیا علامه طباطبایی گفته بود: تنها شهید این انقلاب، اسلام است؟ گفت: این حرف کاملا دروغ و ساختگی است. یکبار یک نفر گفت: علامه با انقلاب مخالف بود. به او گفتم: اغلب شاگردان علامه در انقلاب فعال بودند؛ آقای بهشتی، آقای مطهری، آقای جوادی آملی و دیگران. اگر علامه با انقلاب مخالف بود چرا شاگردانش را از مبارزه منع نکرد؟ وی ادامه داد: پدرم خیلی از وضع کشور متاثر و از عملکرد ساواک و شاه منزجر بودند. ایشان با اشاره به شاه می­‌فرمود: من تعجب می‌­کنم که او چه فکر می‌­کند؟ با چه حکمی به راحتی انسان‌ها را می‌­کشد؟!

خانم طباطبایی تصریح کرد: من به گویندگان این کلام کاری ندارم و ممکن است آنها اشتباه کنند؛ اما این ادعا بدون تردید دروغ است و شواهد بسیاری برای دروغ بودنِ آن وجود دارد. مهمترین شاهد اینکه آن موقع اصلا علامه از شهادت شهید قدوسی مطلع نشد؛ به دلیل اینکه شهادت ایشان و حتی شهادت شهدای هفت تیر در آخرین روزها و ماه‌های زندگی پدرم بود و آن روزها حال ایشان به شدت نامساعد بود و حواس ظاهری ایشان در جای خودش نبود و ما و همسر علامه با دقت و مراقبت بسیار مواظبت می‌کردیم که ایشان از این حوادث ناگوار مطلع نشوند و حتی اگر کسی به عیادت ایشان می‌آمد ازقبل سفارش اکید می‌کردیم که مبادا ناخواسته حرفی در این رابطه بزنند.


هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما