22 آبان‌ماه در گذر تاریخ

22 آبان‌ماه در گذر تاریخ

22 آبان 1316      

آیت‌الله سیدحسن مدرس از زندان خواف به زندان کاشمر انتقال داده شد. (روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی، ج 1، نشر گفتار، ص 304)

 

22 آبان 1341      

اسدالله علم، نخست‌وزیر، به منظور انتقام از پیام تند امام خمینی، تلگرافی به آیات عظام: گلپایگانی، نجفی و شریعتمداری، از مراجع قم، ارسال کرد. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم،‌ مرکز اسناد انقلاب اسلامی،‌ ص 38)

 

22 آبان 1341      

در پی تصمیم آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی برای انتشار پاسخ‌نامه اسدالله علم در مطبوعات، امام خمینی بلافاصله در نامه‌ای ایشان را از این اقدام منع کردند. در این نامه، امام از‌جمله نوشتند: از قرار مسموع، تلگراف نخست‌وزیر را می‌خواهید طبع و منتشر نمایید. بنده، صریحا عرض می‌کنم این انتشار برخلاف صلاح اسلام و حوزه علمیه و خلاف صلاح خود جنابعالی است... . (صحیفه امام خمینی، ج 1، ص 100)

 

22 آبان 1345      

آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی در نامه‌ای، اعتراض خود را نسبت به طرح قانون خانواده در مجلس سنا ابراز داشتند. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 91)

 

22 آبان 1346      

ساواک به منزل و دفتر امام خمینی در قم یورش برد و حدود ده‌هزار جلد کتاب و سند و نشریه موجود در آن را به ساختمان ساواک انتقال داد. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 96)

 

22 آبان 1350      

آیت‌الله خامنه‌ای، که 4 مهر همین سال دستگیر شده بود، با دادن تعهد به خارج نشدن از حوزه قضایی و تبدیل قرار بازداشت به پنجاه‌هزار ریال، از زندان آزاد شد. (هدایت‌الله بهبودی، شرح اسم، زندگینامه آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ص 451)

 

22 آبان 1361      

آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت اولین سالگرد رحلت آیت‌الله علامه سیدمحمدحسین طباطبائی، در پیامی خاطرنشان ساخت: او مجموعه‌ای از معارف و فرهنگ اسلامی بود، فقیه بود، حکیم بود. آگاه از اندوخته‌های فلسفی شرق و غرب بود، مفسر قرآن بود، از علوم اسلامی مطلع بود، از اصول از کلام از ادبیات از نجوم و از بعضی علوم بی‌نام و نشان دیگر. از کسانی بود که تنها مکتب جامعی چون اسلام می‌تواند امثال او را در دامان پربرکت خویش پرورش دهد. (روزنامه جمهوری اسلامی، 23 آبان 1361، صص 1 و 12)

 

22 آبان 1375      

آیت‌الله سیدمرتضی پسندیده، برادر بزرگ‌‌تر امام‌خمینی و از فعالان سیاسی حوزه علمیه قم، در صدسالگی، چشم از جهان فروبست. (خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، روزشمار ایران اسلامی، ص 281؛ ویکی‌شیعه)

 

22 آبان 1378      

آیت‌الله سیدابراهیم احمدی موسوی زنجانی، از مدرسان حوزه‌های علمیه قم و نجف و از پژوهشگران نامدار عرصه علوم دینی و فقهی، در 75 سالگی، چشم از جهان فروبست. (روزشمار ایران اسلامی، مرکز پژوهش‌‌های اسلامی صداوسیما)


روزشمار 22 آبان حوزه علمیه روحانیت
هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما