11 تیرماه در گذر تاریخ

11 تیرماه در گذر تاریخ

11 تیر 1302       

آیت‌الله مهدی خراسانی، آیت‌الله‌زاده احمد خراسانی و آیت‌الله میرزا جواد آقای جواهری، از علمای عراق، در تلگرامی خطاب به آیت‌الله سیدمحمد بهبهانی و آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم، خبر ورود خود را به ایران در اعتراض به بازداشت آیت‌الله شیخ مهدی خالصی در عراق، اعلام کردند. (روزشمار تاریخ معاصر ایران، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ص 192)

 

11 تیر 1314       

آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی در تلگرافی به رضاشاه، از اقدامات خلاف شرع (کشف حجاب) ابراز نگرانی کردند. (مرجعیت در عرصه اجتماع و سیاست، صص 356-357)

 

11 تیر 1341       

امام خمینی، امروز در سخنانی از آزادی مطبوعات ایران در توهین به مقدسات و روحانیت، انتقاد کردند و فرمودند: مطبوعات باید حافظ ارزش‌های مردم باشند و به باورها و مقدسات اسلامی که مورد پذیرش عموم مسلمانان است، اهانت و تعرض نکنند. (روزشمار 15 خرداد، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، ص 68)

 

11 تیر 1342       

انتشار یک جزوه توهین‌آمیز علیه امام خمینی، خشم بازرگانان، مذهبیون و عموم مردم را علیه دولت و دستگاه‌های انتظامی برانگیخت. (روزشمار 15 خرداد، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، ص 127)

 

11 تیر 1358       

یکصدو ده نفر از فضلای حوزه علمیه قم در طوماری، دیدگاه خود را درباره پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیان کردند. متن پیش‌نویس قانون اساسی در 24 خردادماه گذشته، جهت قضاوت افکار عمومی منتشر شد. فضلای حوزه علمیه قم در این طومار، ضمن تأکید بر اینکه مرجعیت شیعه به عنوان عالی‌ترین مقام در جامعه اسلامی ایران، شناخته می‌شود، از اینکه در پیش‌نویس قانون اساسی مورد نظر، موضوع رهبری و اصل ولایت فقیه تصریح نشده است، انتقاد کردند و خواستار پر‌رنگ‌تر شدن این اصل، در قانون اساسی کشور شدند. (روزنامه اطلاعات، 13 تیر 1358، ص 1)

 

11 تیر 1361       

آیت‌الله شیخ محمد صدوقی، نماینده امام و امام‌جمعه یزد، دقایقی پس از پایان برگزاری نماز جمعه و درحالی‌که روزه‌دار بود، در یک عملیات تروریستی، توسط سازمان مجاهدین خلق در 75 سالگی به شهادت رسید. آیت‌الله صدوقی از شاگردان آیات عظام عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم، سیدمحمد‌حجت کوه‌کمره‌ای و سیدصدرالدین صدر و از یاران امام و از همراهان وفادار نهضت امام خمینی از سال 1341 به بعد بوده است. وی در 31 مرداد 1358 با حکم امام‌خمینی(ره) به امامت جمعه شهرستان یزد منصوب شده بود. (سازمان مجاهدین خلق، پیدایی تا فرجام، ج 2، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ص 673)

 

11 تیر 1362       

امام خمینی با صدور بیانیه‌ای درگذشت فرزند آیت‌الله خویی را به ایشان تسلیت گفتند و فرمودند: از خداوند تعالی، عاجزانه می‌خواهم که دشمنان اسلام و دشمنان حوزه‌های مقدسه علمیه را به سزای خودشان برساند و مجد حوزه علمیه مبارکه نجف اشرف و سایر اعتاب مقدسه را با نابودی حزب عفلقی بعث عراق به حالت اول برگرداند. (روزشمار زندگی امام خمینی، انتشارات عروج، ص 655)

 

 

 

 


یکی از واپسین تصاویر از شهید آیت‌الله محمد صدوقی (سال 1360)
یکی از واپسین تصاویر از شهید آیت‌الله محمد صدوقی (سال 1360)

روزشمار 11 تیر حوزه علمیه روحانیت
هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما