19 آبان‌ماه در گذر تاریخ

19 آبان‌ماه در گذر تاریخ

19 آبان 1304

آیت‌الله سیدحسن مدرس در مجلس پنجم شورای ملی، طی سخنانی ضمن مخالفت با تشکیل دولت موقت به ریاست سردار سپه، اظهار کرد: اگر ده‌هزار رأی هم بدهید، برخلاف قانون است. (کریم جوانشیر، نامداران راحل، زندگینامه چهل تن از مشاهیر شیعه، ص 171)

 

19 آبان 1343     

امام خمینی به اتفاق مأموران امنیتی ترکیه بر سر مزار چهل نفر از علمایی که در مبارزه با آتاتورک به شهادت رسیده بودند، حضور یافت. (هفت‌هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی، بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، ج 1، ص 202)

 

19 آبان 1343     

وکالت‌نامه‌ای از سوی امام خمینی برای سیدمصطفی، جهت وجوه شرعیه و شهریه و... فرستاده شد. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 77)

 

19 آبان 1351     

امام خمینی در پیامی از مجاهدین و مبارزین فلسطینی حمایت کردند. (هاشمی، دوران مبارزه، ج 2، دفتر نشر معارف انقلاب، ص 1583)

 

19 آبان 1353     

طلاب دینی حوزه علمیه قم درباره سالگرد فاجعه مدرسه فیضیه اعلامی‌ای صادر کردند. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 120)

 

19 آبان 1357     

شش خبرنگار فرانسوی پس از ملاقات با آیت‌الله شریعتمداری، در بازگشت به تهران بازداشت شدند. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 216)

 

19 آبان 1358     

امام خمینی در دیدار فرستاده پاپ با ایشان، با اشاره به جنایت‌های سلسله پهلوی در پنجاه سال گذشته، خطاب به رهبر کاتولیک‌های جهان، از‌جمله فرمودند: ما میل داشتیم که در طول این مدت، یکی از مقامات روحانی خارج و به‌خصوص روحانی بزرگ نصاری، یک تفقدی به حال این ملت ضعیف داشته باشد. من نمی‌توانم باور کنم که واتیکان بی‌خبر بوده است از این مسائل. اگر ملت ما از من پرسید که روحانیت مسیح موافق است با این جنایاتی که اینها کردند، من چه جواب به اینها بدهم؟... من به شما آقای پاپ، عرض می‌کنم که اگر عیسی مسیح، امروز بود، کارتر را استیضاح می‌کرد، اگر عیسی مسیح بود، ما را از چنگال این دشمن خلق و دشمن بشر، نجات می‌داد. (صحیفه امام خمینی، ج 11، صص 32 و 37)

 

19 آبان 1362     

کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه طباطبائی در تهران گشایش یافت. در این کنگره که با حضور دانشمندان، استادان حوزه و دانشگاه، اعضای ستاد انقلاب فرهنگی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شخصیت‌های ممتاز کشورهای اسلامی برگزار می‌شود، از مقام شامخ علمی آیت‌الله سیدمحمدحسین طباطبائی تجلیل به عمل آمد. حجت‌الاسلام محمدتقی مصباح، از مدرسان حوزه علمیه قم و از شاگردان علامه طباطبائی، و همچنین آیت‌الله محمدی‌گیلانی، از فقهای شورای نگهبان، جزء سخنرانان اصلی این مراسم بودند. (روزنامه اطلاعات، 21 آبان 1362، صص 1 و 4)

 

19 آبان 1376     

آیت‌الله حاج‌شیخ محمدحسن کلباسی، از علمای حوزه علمیه قم، پس از یک دوره طولانی بیماری، در 95 سالگی در بیمارستان خاتم‌الانبیاء تهران، دار فانی را وداع گفت. ایشان از شاگردان آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی بود. وی 35 سال از عمر خود را در حوزه علمیه نجف سپری کرد. پیکر این مرحوم، پس از تشییع، در جوار حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد. (روزنامه جمهوری اسلامی، 20 آبان 1376؛ ویکی‌فقه)


امام خمینی در مصاحبه مطبوعاتی، در سالن آمفی تاتر مدرسه علوی (14 بهمن 1357)

روزشمار 19 آبان حوزه علمیه روحانیت
هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما