27 مهرماه در گذر تاریخ

27 مهرماه در گذر تاریخ

27 مهر 1343      

امام خمینی طلاب علوم دینی را از شرکت در امتحاناتی که دولت برای کنترل طلاب مقرر کرده است، منع کردند. (روزشمار 15 خرداد، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، ص 172)

 

27 مهر 1344      

امام خمینی با آیات عظام سیدابوالقاسم خویی و سیدمحمود شاهرودی در منازل آنان در نجف دیدار و گفت‌وگو کردند. (هدایت‌الله بهبودی، الف‌لام‌خمینی، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ص 517)

 

27 مهر 1349      

در پی اعلام حمایت علما و روحانیان شهر لکنهو در هند از امام خمینی، سفیر رژیم پهلوی در هند، ضمن توهین به امام، از مرجعیت آقایان شریعتمداری و خوانساری حمایت کرد. (هفت‌هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی،بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، ص 434)

 

27 مهر 1350      

در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان، امام خمینی طی سخنانی در جمع روحانیون و طلاب علوم دینی، آنان را به تهذیب نفس فراخواندند. (صحیفه امام خمینی، ج 2، ص 390)

 

27 مهر 1353      

امروز، محاکمه آیت‌الله حاج‌شیخ‌حسین غفاری، عالم مجاهد شیعه و از همراهان و فعالان نهضت امام خمینی، در شعبه اول دادگاه عالی ارتش آغاز شد. وی در 18 تیر 1353، توسط ساواک دستگیر و پس از محاکمه، به هشت ماه حبس محکوم شد. در نهایت، ایشان زیر شکنجه‌های مأموران ساواک به شهادت رسید. (یاران امام به روایت اسناد ساواک (کتاب شماره 22: آیت‌الله حاج‌شیخ حسین غفاری)، مرکز بررسی اسناد تاریخی، ص 134)

 

27 مهر 1357      

به دنبال ارسال نامه اعتراضی علمای حوزه علمیه قم به پاریس و تهدید بازار تهران و فشار گروه‌های چپ فرانسه، محدودیت‌های وضع‌شده علیه امام خمینی در پاریس کاهش یافت. (روزشمار ایران اسلامی، خبرگزاری جمهوری اسلامی)

 

27 مهر 1364      

دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای خطاب به آقای میرحسین موسوی، نخست‌وزیر، تأکید کرد: کابینه منتخب وی باید توصیه‌های رهبر عالی‌قدر نظام را جامه عمل پوشانده و با کاستی‌های جامعه انقلابی، که نشأت‌گرفته از سرمایه‌داری نامشروع و بی‌رحم است، مبارزه کرده و آنها را ریشه‌کن سازد. در این بیانیه، خطاب به نخست‌وزیر آمده است: شما چنان که بارها گفته‌اید باید در خط اصلی انقلاب حرکت کنید. (روزنامه کیهان،  28 مهر 1364، صص 1 و 3)

 

27 مهر 1388      

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتشار بیانیه‌ای، عملیات تروریستی در ایرانشهر را که به شهادت و مجروح شدن جمعی از فرماندهان و پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز هم‌وطنان شیعه و سنی کشورمان منتهی شد، محکوم کرد. (پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)

 

27 مهر 1391      

مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در رابطه با اقدام آمریکا و دولت‌های اروپایی در قطع برنامه‌های برون‌مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه، این اقدام دول غربی، متأثر از فشار لابی‌های صهیونیستی خوانده و محکوم شد. (مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم)


از واپسین تصاویر شهید آیت‌الله حسین غفاری

روزشمار 27 مهر حوزه علمیه روحانیت
هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما