ارادت ویژه امام خمینی نسبت به موسس حوزه علمیه قم

ارادت ویژه امام خمینی نسبت به موسس حوزه علمیه قم

امام خمینی(ره) نسبت به استاد خویش آیت الله حائری یزدی (موسس حوزه علمیه قم) ارادت و شیفتگی بسیاری داشت. آیت الله مسعودی خمینی با ذکر خاطره ای در این باره می گوید: «یکبار در بحبوحه سال 42 که امام درگیر مسائل مبارزه بودند، به ایشان پیشنهاد کردم که اجازه بدهید کتاب دماء ثلاثه شما را به چاپ برسانیم. ایشان اجاره ندادند. ما تصمیم گرفتیم که خودمان آستین‌ها را بالا بزنیم. این بود که جزوات این مبحث فقهی را یافتیم و به دست چاپ رساندیم.

امام دراین خصوص، هیچگونه کمک مالی نکردند. من با همکاری یکی از آقایان، برای ابتدای این کتاب، مقدمه‌ای به زبان عربی نوشتم و در آن آوردم که حضرت امام از شاگردان مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری هستند. در آن مقطع حضرت امام در امام‌زاده قاسم بسر می‌بردند و فصل تابستان بود. من خدمت ایشان رسیدم و مقدمه را ارائه کردم.

یادآروی می‌کنم که کسی در آن ایام به علت ترس از ساواک، حاضر نشد مقدمه مزبور را امضاء کند. وقتی امام مقدمه را خواندند، به بخشی که در مورد مرحوم حاج شیخ صحبت کرده بودم، رسیدند. من برای مرحوم حائری از پیشوند حضرت آیت‌الله استفاده کرده بودم. امام وقتی به این جمله رسیدند ناراحت شدند و فرمودند: «باید می‌نوشتی آیت‌الله العظمی!» زیرا ایشان بطنی بودند در علم، لذا عبارت را عوض کردیم. معمولا مرحوم امام هر بار که ذکری از مرحوم حائری به میان می‌آوردند، بعنوان «شیخنا» از او اسم می‌بردند.

منبع: کتاب خاطرات آیت الله مسعودی خمینی؛ مرکز اسناد انقلاب اسلامی


هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما