12 آبان‌ماه در گذر تاریخ

12 آبان‌ماه در گذر تاریخ

12 آبان 1287     

آیت‌الله حاج‌میرزا‌ حسین خلیلی تهرانی، از مراجع بنام حوزه علمیه نجف، دار فانی را وداع گفت. (ویکی‌شیعه)

 

12 آبان 1306     

آیت‌الله ابوتراب خوانساری، فقیه، مفسر و محدث شیعه، دانش‌آموخته حوزه‌های علمیه اصفهان و نجف، دار فانی را وداع گفت. (ویکی‌شیعه)

 

12 آبان 1342     

حوزه علمیه قم به مناسبت شهادت طیب حاج‌رضایی و حاج اسماعیل رضایی، یک روز درس حوزه را تعطیل و اعلامیه‌ای در محکومیت این حادثه، صادر کردند. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 63)

 

12 آبان 1346     

اکبر هاشمی رفسنجانی، به اتهام تهیه و توزیع اعلامیه در مخالفت با جشن‌های تاج‌گذاری، دستگیر شد. (هاشمی، دوران مبارزه، ج 2، دفتر نشر معارف انقلاب، ص 1571)

 

12 آبان 1352     

آیت‌الله ابوالحسن شعرانی، معروف به علامه شعرانی، از فلاسفه شیعی و استاد برجسته در رشته‌های علوم قرآن، حدیث، فقه، اصول، کلام، فلسفه، هندسه و هیئت و صاحب تألیفاتی در این حوزه‌ها، چشم از جهان فروبست. ایشان از شاگردان حاج‌شیخ‌عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم، بود. (ویکی‌شیعه)

 

12 آبان 1357     

علی امینی در قم با آیت‌الله شریعتمداری ملاقات کرد. (روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی، نشر گفتار، ص 372)

 

12 آبان 1357     

در تظاهرات امروز در قم، میدانی امام خمینی نام‌گذاری شد. (روزشمار انقلاب اسلامی در قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 215)

 

12 آبان 1358     

یک روز پس از ترور آیت‌الله محمدعلی قاضی طباطبائی، امام‌جمعه تبریز و نماینده امام خمینی در این شهر، آیت‌الله سیداسدالله مدنی به حکم امام به عنوان امام‌جمعه و نماینده ولی‌فقیه در تبریز معرفی شد. (صحیفه امام خمینی، ج 10، ص 450)

 

12 آبان 1379     

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بیانیه دومین گردهمایی مشترک با علمای بلاد و اساتید حوزه علمیه را انتشار داد. در این بیانیه، ضمن تأکید بر ضرورت حفظ وحدت نیروهای خودی بر محور اسلام، از وضع نامطلوب اقتصادی کشور، ابراز نگرانی شده و بر لزوم ارتباط هرچه بیشتر علما و فضلای حوزه‌های علمیه با قشر دانش‌آموز و دانشجو تأکید شده بود. (سیدمحسن صالح، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ج 8 (بیانیه‌ها)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 144)

 


شهید آیت‌الله سیداسدالله مدنی در حال ایراد خطبه‌های نماز جمعه تبریز

روزشمار 12 آبان حوزه علمیه روحانیت
هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما