12 آذرماه در گذر تاریخ

12 آذرماه در گذر تاریخ

12 آذر 1180        

آیت‌الله آقا‌محمدعلی بهبهانی، فقیه، متکلم و از علمای برجسته عصر قاجار، به دیار حق شتافت. او نقش مؤثری در مبارزه با صوفیگری داشت. مزار وی در کرمانشاه و بنا بر وصیتش بر سر راه زوار عتبات، واقع و معروف به «سر قبر آقا» است. (ویکی‌شیعه)

 

12 آذر 1290        

علما و مراجع حوزه علمیه نجف و کربلا پس از اطلاع از التیماتوم روسیه تزاری به ایران، تصمیم گرفتند برای نجات ایران و مبارزه با روسیه، وارد ایران شوند و هدایت جامعه مسلمان ایران را بر عهده بگیرند. آیت‌الله ملا‌محمدکاظم خراسانی مشهور به آخوند خراسانی و آیت‌الله عبدالله مازندرانی، زعمای قیام علیه جرم و تجاوز بیگانگان به ایران بودند. (روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی،‌ ج 1، نشر گفتار، ص 86)

 

12 آذر 1306        

آیات عظام: سیدابوالحسن اصفهانی، میرزا‌ محمدحسین نائینی و میرزا‌ علی‌آقا شیرازی طی نامه‌هایی به علمای تهران و قم، حمایت خود را از مراجع و علمای متحصن در قم، که معترض به شیوه اجرای قانون موسوم به نظام اجباری هستند، اعلام کردند. (روزشمار تاریخ معاصر ایران، ج 7، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ص 425)

 

12 آذر 1308        

حاکم اراک از کثرت اجازه‌نامه‌های صادرشده از سوی آیت‌الله حائری یزدی برای متصدیان امور شرعی در روستاها شکایت کرد. (مرجعیت در عرصه اجتماع و سیاست، صص 348-349)

 

12 آذر 1341        

به دنبال لغو لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اطلاعیه‌ای با عنوان «پایان یک ماجرای تأسف‌آور» انتشار داد. این اطلاعیه در مجله «مکتب اسلام» نیز منتشر شد. (سیدمحسن صالح، یاران صادق آفتاب، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 50)

 

12 آذر 1346        

همه تقسیم‌کنندگان شهریه‌های طلاب علوم دینی قم توسط مأموران ساواک دستگیر شدند. دو تن از این دستگیر‌شدگان به تهران انتقال یافتند. (هدایت‌الله بهبودی، الف‌لام‌خمینی، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ص 574)

 

12 آذر 1357        

امام خمینی از سربازان خواست پادگان‌ها را ترک کنند. (رضا آخوندی، تاریخ صدساله ایران،‌ انتشارات تلاش،‌ ص 79)

 

12 آذر 1357        

مدرسین برجسته حوزه علمیه قم در پیامی که به امضای 32 نفر از آنها رسیده بود، به مناسبت جنایت مأموران رژیم پهلوی در روز اول محرم، ضمن محکوم کردن این جنایت، بار دیگر خواستار پیوستن ارتش به صفوف مردم شدند. (سیدمحسن صالح، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ج 4 (بیانیه‌ها)،‌ مرکز اسناد انقلاب اسلامی،‌ ص 251)

 

12 آذر 1361        

در آستانه فرا رسیدن دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب، منزل مسکونی وی در شیراز به حوزه علمیه شهید دستغیب تبدیل شد. هم‌زمان با گشایش این حوزه، سی تن از طلاب علوم دینی شیراز، تحصیلات خود را در آن آغاز کردند. در پی تأسیس این حوزه، صندوقی نیز با عنوان صندوق خیریه شهید دستغیب با هدف اعطای وام به طلاب شاغل به تحصیل در این حوزه، تأسیس شد. (روزنامه جمهوری اسلامی، 13 آذر 1361،‌ ص 4)

 

12 آذر 1364        

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد فاجعه بوپال هند، ضمن تشریح ابعاد این فاجعه، جنایت آمریکایی‌ها را در این حادثه محکوم کردند. (سیدمحسن صالح، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ج 6 (بیانیه‌ها)،‌ مرکز اسناد انقلاب اسلامی،‌ ص 184)

 

12 آذر 1364        

به دعوت آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی، مجلس بزرگداشت مرحوم آیت‌الله حاج‌سید‌نصرالله مستنبط (از علمای برجسته حوزه علمیه نجف و داماد مرحوم آیت‌الله خویی) با حضور اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مسئولان نهادها و ارگان‌ها و هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد. (روزنامه جمهوری اسلامی، 13 آذر 1364، ص 4)

 

12 آذر 1378        

آیت‌الله سیدابراهیم علم‌الهدی‌ سبزواری از فقهای شیعه، دانش‌آموخته حوزه علمیه نجف و از شاگردان آیت‌الله سیدهادی میلانی، در 85 سالگی به دیار حق شتافت. پیکر وی در جوار حرم حضرت ثامن‌الائمه(ع) به خاک سپرده شد. (ویکی‌شیعه)

 


روزشمار 12 آذر حوزه علمیه روحانیت
هم‌رسانی

مطالب مرتبط
نظر شما