در گفتگو با احمد مبلغی؛
نقش حوزه علمیه قم در قانونگذاری، پیش از انقلاب اسلامی

تبیین تاریخچه تدوین قانون مدنی در ایران حاوی نکات ارزشمندی در بیان ارتباط میان حقوقدانان و فقها و همکاری ایشان با حکومت است. برای بررسی دقیق تر این برهه از تاریخ علم حقوق در ایران با احمد مبلغی از اساتید درس خارج و رییس سابق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشسته ایم.
تدوین قوانین مدرن در ایران با مرجعیت حضرات آیات حائری یزدی و بروجردی در ایران همزمان شد. رویکرد این دو فقیه بزرگ شیعه نسبت به فرآیند تدوین قوانین جدید چه بود؟
در باب نقش علما درباره تدوین قوانین باید به سه مقوله توجه کرد؛ مقوله اول، نگاه علما به اصل قانون است و باید دید که جایگاه و اهمیت قانون در نظر علما چگونه بوده است. مقوله دوم، کوششهای سلبی علما نسبت به "قانون" و مقوله سوم نیز کوششهای ایجابی آنهاست.
منظور از کوششهای سلبی علما، مقابله آنها با تصویب قوانین غیر اسلامی و منظور از کوششهای ایجابی نیز تلاش علما برای تصویب قوانین اسلامی است. درباره مقوله اول، بیانات صریحی از علما در دست نیست؛ البته در دوره مشروطه، بعضی از علما و فقها در کلام و نوشته های خود به این مقوله توجه کردهاند و "القانون الملی" در همان دوره نوشته شده است. در آن زمان پارهای از علما به صراحت از اهمیت و ضرورت "قانون" سخن گفته اند، اما همین که در مقوله دوم و سوم، فعالیت های زیادی را شاهد بودهایم، نشان میدهد که علما به اهمیت "قانون" پی برده بودند و از همین رو تلاشهای خود را معطوف به سلب یا ایجاد قوانین معطوف میکردند. پس به نوعی میتوان گفت که علما به اهمیت قانون واقف بودهاند و این خیلی مهم است.
البته این جای کار دارد که بدانیم علما قانون را تا چه حد محوری و پایهای میگرفته اند و تا چه اندازه آن را برای جامعه ضروری میشمرده اند. فلذا اگر حوزه علمیه بخواهد نگاه خود به قانون را شفافتر و علمیتر کند، گریزی ندارد جز اینکه به این پرسشها پاسخ بگوید و تاریخچه این مسئله را از دوره مشروطه بررسی کند تا یک سابقه شفاف و مدون از این مسئله به دست بیاورد.
درباره مقوله ایفای نقش سلبی در قبال قوانین غیر اسلامی، هم مرحوم حائری یزدی و هم مرحوم بروجردی و هم دیگران، حساسیتهای اجتماعی و مرجعیتی نسبت به چنین قوانینی نشان میدادند و حساسیت و دغدغه آنها صرفا فردی نبود، بلکه ظرفیت و پتانسیل مرجعیتی خود را به میدان میآوردند تا قانون ضد اسلامی به تصویب نرسد. این اولا حاکی از اهمیت قانون در نگاه علماست و دیگر آنکه حاکی از خطر قوانین ضد اسلامی برای جامعه است.
مرحله سوم نیز مرحله تکوین بخشی به قانون است که خوشبختانه فقها از هنگام آغاز مشروطه، حرکت شفاف و ارزشمندی از خود نشان دادند که شاید اگر حوزویان کنونی به این مسئله واقف شوند و بدانند که فقهای ما چه نقش مهمی در تکوین بخشیدن به قوانین داشته اند، برایشان امر غریبی به نظر بیاید. در حالی که فقها و حوزه های علمیه چنین سابقه افتخارآمیزی را در ارتباط با قانون داشته اند. فیالمثل در زمان رضا شاه، با اینکه وی شخصاً علاقه ای به قوانین اسلامی نداشت (چرا که اگر داشت، با حجاب مبارزه نمیکرد)، ولی فقها ساحت و صحنه تقنین را به دست گرفتند و در قالب کمیسیونی به تدوین قانون مدنی پرداختند. علما در عضویت و تکوین و تشکیل این کمیسیون نقش جدی داشتند. این قانون مدنی را اگر با قوانین مشابه سایر کشورها در آن زمان مقایسه کنید، از حیث ادبیات و ساختار حقوقی و محتوای فقهی و اجتماعی بسیار فخیم و نیرومند و یک سرو گردن بالاتر است؛ فقهایی مثل مرحوم فاطمی قمی، سید نصر الله تقوی، ممقانی و شیخ محمد عبده بروجردی و … . این فقها نقش جدی در تدوین قانون مدنی دوره رضاشاه داشتهاند و نباید از این مسئله بهسادگی گذشت.
این نشان میدهد که حضور مجتهدین در عرصه حقوق و قانون چقدر مهم و ماندگار است. وقتی در آن شرایط میبینیم که میشود چنان کار تاریخی کرد، چرا باید اکنون به مباحث صوم و صلوه بچسبیم و بقیه مسائل را رها کنیم. البته نمیگویم که به آن مسائل نیاز نداریم، سخن این است که چرا فقط آنها! باید این حوزهها را رها نکنیم چون یا قوانین رقیب قانون اسلامی جایگزین میشوند و یا جامعه به حال خود رها خواهد شد. درسی که اکنون باید از مجموعه تدوین کننده قانون مدنی بیاموزیم، این است که در جمهوری اسلامی فعلی که رژیمی مثل رضا شاه حاکم نیست و شرایط هم پیچیدهتر شده است، چرا کمتر به فکر کاری مشابه آن کار ماندگار هستیم و سی و پنج سال پس از انقلاب، تقنین در حوزه های علمیه جدی گرفته نمیشود.
قرینه یا سندی وجود دارد که آقای حائری یزدی با قانون مدنی موافقت کرده باشد؟
تنها چیزی که به نظرم می رسد این است که مرحوم حائری یزدی با مرحوم سید محمد فاطمی قمی ارتباط داشته و فاطمی مرید مرحوم حائری بوده است. مرحوم حائری از شخصیتهای نادری است که جامعه را خیلی خوب میشناخته است و بعید است سید محمد فاطمی قمی با همه ارادتی که به ایشان داشته، بدون اجازه مرحوم حائری یا بدون مشورت با ایشان، وارد آن کمیسیون شده باشد و ایشان را از تدوین قانون مدنی مطلع نکرده باشد.
به نظر شما چرا رضا شاه در امر تدوین قانون مدنی به فقها اعتماد کرد؟
البته شاید نشود اسمش را اعتماد گذاشت. باید دلایل دیگری را در نظر بگیریم. شاید رضا شاه توجه چندانی به نحوه تدوین قانون مدنی نداشت و لذا دیکتاتوری خود را متوجه این امر نکرد. از سوی دیگر فضای تدوین قوانین در اختیار حقوقدانان بود و آنها نیز با حوزویان همگرایی داشتند و توانستند کار عظیمی خلق کنند. شاید رضا شاه اهمیت این مسئله را دست کم گرفته بود و آن را جدی تلقی نمیکرد. ضمن اینکه رضاشاه نیم نگاهی به کشورهای همسایه داشت و میدید که به تدوین قانون نیاز دارد، فقها نیز از این فرصت استفاده کردند. همیشه فرصتها را نباید در وضعیت سفید مطلق غنیمت شمرد، مثلا در زمان هارون الرشید، امام موسی کاظم(ع) در آن فضای سیاه، به علی بن یقطین فرصت داد و او هم استفاده کرد. الان در فضای برزخی افغانستان میبینیم که حقوقدانان شیعه و سنی در حال استفاده از این فرصت هستند. به نظرم حقوقدانان و فقهای دوره رضاشاه از این فضای سیاه استفاده کرده و به این موفقیت بزرگ دست پیدا کردند.
در دوره پهلوی دوم، مهمترین کسی که همزمان یک چهره حقوقی و حوزوی شناخته میشد مرحوم دکتر سید حسن امامی است. ارتباط امامی با فقهای قم چگونه بود و فقه در نظام حقوقی وی چه جایگاهی داشت؟
درباره ارتباطات ایشان چیزی نمیدانم ولی میدانم که ایشان فقه را کاملا میشناخته و با توجه به سابقه حوزوی که داشت، مغز فقه در دستش بود و اگر کارهای ایشان را ببینید این وقوف بر فقه و اقتضاهای حقوقی را حس میکنید و همین مسئله سبب شده که ایشان یک شخصیت ماندگار فقهی و حقوقی شود.
انقلاب اسلامی سال 1357 همانگونه که یک انقلاب سیاسی به تمام معنا بود، یک انقلاب حقوقی نیز محسوب میشود. تأثیرگذاری فقهای قم با این انقلاب حقوقی، چه تغییری میکند؟ آیا اساساً میشود گفت که قانون اساسی دوره مشروطه محصول سیطره حوزه نجف و قانون اساسی جمهوری اسلامی محصول سیطره حوزه قم بر فضای سیاسی و اجتماعی بوده است؟
بله به یک معنا درست است، چون در زمان مشروطه، حوزه مهمی در قم وجود نداشت که مثل حوزه نجف فعال باشد. نجف سیطره فقهی کامل داشت و نقش اساسی را ایفا کرد اما در انقلاب اسلامی، قم تحول یافته بود و دیگر آن قم سابق نبود. آقای حائری را دیده بود، آقای بروجردی در تعمیق فکر و اندیشه قم نقش مهمی ایفا کرده بود. ایشان مرجع وحید بود و همه اقرار به مرجعیت ایشان داشتند، فلذا قم با اینکه دیر به صحنه آمد ولی خیلی زود نیرومند شد و روند طولانی مدت حوزه نجف را طی نکرد. از عجایب قم این است که روند تبدیل آن از مرحله تأسیس به تأثیرگذاری جهانی آن به ویژه به موازات حوزهای مثل نجف، در زمان کوتاهی طی شد. حرکت امام خمینی(ره) هم باعث یک تحول فکری در حوزه قم شد و کسانی مثل شهید بهشتی توانستند یک ساختار حقوقی با ادبیات نیرومندی را در جریان تدوین قانون اساسی سال 1358 ایفا کنند.
پس یک نقش جدیدی ایفا میشود که با نقش قبلی حوزه و فقها متفاوت است و مهمترین نقش را در قانون اساسی جمهوری اسلامی، همین فقهای قم ایفا کردند. به نظرم در این مرحله میشود گفت که فقها و حوزه قم موفق بودند، ولی در مرحله تدوین قوانین عادی هنوز نتوانسته ایم توفیق قابل توجهی کسب کنیم و آنگونه که انتظار میرفت، پرکار نبوده ایم. ما فقه نیرومندی در اختیار داریم که امتحان خود را در قانون مشروطه و قانون مدنی پس داده است ولی ما سی و پنج سال پس از انقلاب، امر تقنین را به حال خودش رها کردیم و ضربه های بسیاری از این قصور متوجه ما و جامعه و دین شده است. باید در مطالعات فقهی از بسیاری امور فرعی دست بکشیم و به سمت تدوین قوانین عادی جدید برویم.
شهر قانون(شماره نهم)
قانون مدنی سید محمد فاطمی قمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی رضاخان آیتالله بروجردی انقلاب اسلامی
همرسانی






مطالب مرتبط
- بررسی مناسبات آیتالله بروجردی و حاج آقا روحالله
- علیدوست: تفکیک دو مکتب به نام های نجف و قم کار سختی است
- آیتالله شبیری میگفت پدر من که از شاگردان حاج شیخ بود، از بقای حوزه مأیوس بود
- روایت هایی از مواجه آیت الله موسس با قانون اتحاد لباس
- آیتالله بروجردی به روایت دانشنامه ایرانیکا
- حوزه قم و مواجهه با مدرنیته در دوران شیخ عبدالکریم حائری
- شیخ عبدالکریم حائری: میدانم که به دلیل وارد نشدن به سیاست، بدنام خواهم شد
- آیت الله بروجردی برای مقابله با اقدامات خودسرانه، در تشییع جنازه یهودی ها شرکت می کرد
جدیدترین مطالب
15 دیماه در گذر تاریخ

نظر شما